Markkinointisuunnitelma Oulun Seudun Kuvataiteilijat ry:lle
Hummasti, Susanna (2011)
Hummasti, Susanna
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717538
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717538
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni toimeksiantajana oli Oulun Seudun Kuvataiteilijat r.y. Oulun Seudun Kuvataiteilijat r.y. on oululainen, kuvataiteen harrastajien vuonna 1976 perustama yhdistys, joka on voittoa tavoittelematon nonprofit-organisaatio. Yhdistyksen toimintaan kuuluu mm. taidenäyttelyiden, taideleirien sekä koulutustilaisuuksien järjestäminen jäsenilleen.
Opinnäytetyöni aiheena oli markkinointisuunnitelma Oulun Seudun Kuvataiteilijat r.y:lle. Yhdistyksen palvelutarjonta ei ole kokenut suuria muutoksia, ja sen ulkoinen markkinointiviestintä on hyvin vähäistä. Yhdistyksen jäsenien ikääntyessä on noussut esille tarve saada uusia nuoria jäseniä toimintaan mukaan. Opinnäytetyöni tavoitteena oli tehdä selkeä suunnitelma, jonka avulla yhdistys löytää oikeat markkinointikanavat, joilla tavoitetaan markkinoinnin kohderyhmä, eli nuoret oululaiset kuvataiteen harrastajat. Tavoitteenani oli myös tuoda uusia kehitysideoita yhdistyksen toimintaan, sekä uudistaa ja monipuolistaa sen tarjoamia palveluja ja etuuksia.
Opinnäytetyöni teoriaosiossa käsiteltiin yhdistystoimintaa, markkinointia nonprofit-organisaatiossa, markkinointiviestintää sekä mainonnan keinoja. Työn empiirisessä osiossa suoritettiin tutkimus henkilökohtaisena haastatteluna yhdistyksen varsinaisista jäsenistä valitulle otokselle, sekä sen puheenjohtajalle. Haastattelu oli vapaamuotoinen, ja kirjasin itse vastaukset ylös mahdollisimman sananmukaisesti. Saadut vastaukset käytiin läpi opinnäytetyön tutkimusosiossa, ja niiden pohjalta tein markkinointisuunnitelman.
Opinnäytetyön avulla saatiin selvitettyä Oulun Seudun Kuvataiteilijat r.y:n palvelutarjonnan ja markkinoinnin kehittämistarpeet, jotka yhdistyksen jäsenet kokivat tärkeiksi. Sen avulla myös saatiin paljon uusia ideoita esille toiminnan kehittämiseksi ja lisäksi yhdistyksen vanhemmat jäsenet miettimään sitä, mikä markkinoinnin merkitys yhdistyksen toiminnan kannalta todellisuudessa on.
Opinnäytetyöni aiheena oli markkinointisuunnitelma Oulun Seudun Kuvataiteilijat r.y:lle. Yhdistyksen palvelutarjonta ei ole kokenut suuria muutoksia, ja sen ulkoinen markkinointiviestintä on hyvin vähäistä. Yhdistyksen jäsenien ikääntyessä on noussut esille tarve saada uusia nuoria jäseniä toimintaan mukaan. Opinnäytetyöni tavoitteena oli tehdä selkeä suunnitelma, jonka avulla yhdistys löytää oikeat markkinointikanavat, joilla tavoitetaan markkinoinnin kohderyhmä, eli nuoret oululaiset kuvataiteen harrastajat. Tavoitteenani oli myös tuoda uusia kehitysideoita yhdistyksen toimintaan, sekä uudistaa ja monipuolistaa sen tarjoamia palveluja ja etuuksia.
Opinnäytetyöni teoriaosiossa käsiteltiin yhdistystoimintaa, markkinointia nonprofit-organisaatiossa, markkinointiviestintää sekä mainonnan keinoja. Työn empiirisessä osiossa suoritettiin tutkimus henkilökohtaisena haastatteluna yhdistyksen varsinaisista jäsenistä valitulle otokselle, sekä sen puheenjohtajalle. Haastattelu oli vapaamuotoinen, ja kirjasin itse vastaukset ylös mahdollisimman sananmukaisesti. Saadut vastaukset käytiin läpi opinnäytetyön tutkimusosiossa, ja niiden pohjalta tein markkinointisuunnitelman.
Opinnäytetyön avulla saatiin selvitettyä Oulun Seudun Kuvataiteilijat r.y:n palvelutarjonnan ja markkinoinnin kehittämistarpeet, jotka yhdistyksen jäsenet kokivat tärkeiksi. Sen avulla myös saatiin paljon uusia ideoita esille toiminnan kehittämiseksi ja lisäksi yhdistyksen vanhemmat jäsenet miettimään sitä, mikä markkinoinnin merkitys yhdistyksen toiminnan kannalta todellisuudessa on.