Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Oppimisen kehityksellisistä valmiuksista : Havaintomotorinen lähestymistapa

Lahdelma, Helena (2011)

 
Avaa tiedosto
Helena.Lahdelma.pdf (1.560Mt)
Lataukset: 


Lahdelma, Helena
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121918892
Tiivistelmä
Tämä kirjallisuuskatsauksen avulla oppimisen kehityksellisiä valmiuksia teoreettisesti pohdiskeleva opinnäytetyö syntyi työelämälähtöisestä tarpeesta. Joukko peruskoulun opettajia kiinnostui havaitsemisesta, asento- ja liikekäyttäytymisestä eli havaintomotoriikasta ja he kertoivat tarvitsevansa siihen voimisteluohjeita. Opettajien tarpeet liittyivät vireyden vakauttamiseen esimerkiksi tunnin aloittamiseksi, keskittymisen tukemiseen työrauhan palauttamiseksi esimerkiksi tunnin keskellä ja toiminnan ohjaukseen työskentelyn siirtymävaiheissa tai oppijoiden juuttumisissa. Oppijoiden tarkkaavaisuuden ylläpitäminen ja tukeminen auttaisi heidän kykyyn tehdä havaintoja, toisin sanoen oppiminen helpottuisi.
Tässä opinnäytetyössä on pohdittu teoriaa oppimisen kehityksellisistä valmiuksista kuten vireydestä, keskittymisestä ja toiminnanohjauksesta lähestymistavan ollessa havaintomotorinen. Tarkkaavaisuutta ja havaintomotoriikkaa on tarkasteltu kehämäisenä tapahtumana, jossa havaintomotoriikka ohjaa tarkkaavaisuutta ja tarkkaavaisuus täydentää havaintomotoriikkaa.
Havaintomotoriikka on kehityksellinen prosessi, jossa muodostuu käsitys omasta kehosta ja ulkomaailmasta, ja siihen tarvitaan havaitsemista eri aisteilla. Havaitseminen tarkoittaa aistien virittämää aivotoiminnallista tapahtumaa. Aistitoimintojen ja aivotapahtumien kehämäisyys mahdollistaa ymmärtämisen ja nykyisin suorittamisen tilalle on tullut osallistuminen ja vuorovaikutus. Havaintomotoriikkaa voi kehittää osallistavalla ohjauksella, jossa oppiminen ja vuorovaikutus täydentävät toisiaan.
Havaintomotorisia harjoituksia kuvina, joissa alkuasento, ennakointi ja palaute osiot neuvovat harjoituksen, löytyvät työn liitteissä. Havaintomotorisia harjoituksia sisältävä kirja, joka ilmestyy myöhemmin, oli aluksi nimeltään ”pikkuvälitunti”, mutta se muuttui opinnäytetyön edetessä - innovaatiojumppaa kaikenikäisille -.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste