KOMMUNIKAATION APUVÄLINEET JA KOHTAAMINEN - opas Älykotiin
Itkonen, Johanna; Lukkarinen, Heidi (2011)
Itkonen, Johanna
Lukkarinen, Heidi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121918914
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121918914
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena ovat kommunikaation apuvälineet sekä puhevammaisen asiakkaan hyvä kohtaaminen. Tilaajana opinnäytetyölle on Jyväskylän ammattikorkeakoulun Älykoti – hanke, ja menetelmältään työ on toiminnallinen. Toiminnallinen osuus on liitteenä oleva prosessin aikana tuotettu opas ”Kommunikoi ja kohtaa”.
Oppaassa on kuvailtu erilaisia puheen häiriöitä, apuvälineiden käyttöä ja siihen vaikuttavia tekijöitä sekä hyviä menetelmiä puhevammaisen asiakkaan kohtaamiseen. Kohderyhmänä oppaalle ovat kaikki Älykodissa toimivat opiskelijat, jotka toimivat yhteistyössä puhevammaisten asiakkaiden kanssa. Teorian tukena oppaassa on käytetty itse ottamiamme kuvia vuorovaikutustilanteista ja kommunikaation apuvälineistä. Pohjana oppaalle toimii opinnäytetyössä esitetty teoria.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään myös aiheeseen liittyviä tutkimuksia, joiden pohjalta voidaan todeta, että apuvälineiden saralla on vielä paljon kehitettävää. Lisäksi työssä tuodaan esille apuvälinepalveluprosessin vaiheet, sekä tekijöitä jotka vaikuttavat apuvälineen käyttöön. Kuntoutusohjauksen näkökulmasta etenkin nämä kohdat ovat oleellisia, sillä näillä alueilla kuntoutuksen ohjaaja voi omalta osaltaan vaikuttaa apuvälineen käyttöön ja siitä saatavaan hyötyyn.
Johtopäätöksenä on, että etenkin kommunikaation apuvälineisiin liittyvän tietoisuuden lisäämiseen tulisi panostaa jatkossa enemmän. Tätä tietoisuutta tulisi lisätä jo opiskeluvaiheessa enemmän, ja työelämässä esimerkiksi täydennyskoulutusten avulla, sillä tutkimusten mukaan edes sosiaali- ja terveysalalla ei olla tarpeeksi tietoisia kommunikaation apuvälineistä ja alan osaajia on liian vähän.
Oppaassa on kuvailtu erilaisia puheen häiriöitä, apuvälineiden käyttöä ja siihen vaikuttavia tekijöitä sekä hyviä menetelmiä puhevammaisen asiakkaan kohtaamiseen. Kohderyhmänä oppaalle ovat kaikki Älykodissa toimivat opiskelijat, jotka toimivat yhteistyössä puhevammaisten asiakkaiden kanssa. Teorian tukena oppaassa on käytetty itse ottamiamme kuvia vuorovaikutustilanteista ja kommunikaation apuvälineistä. Pohjana oppaalle toimii opinnäytetyössä esitetty teoria.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään myös aiheeseen liittyviä tutkimuksia, joiden pohjalta voidaan todeta, että apuvälineiden saralla on vielä paljon kehitettävää. Lisäksi työssä tuodaan esille apuvälinepalveluprosessin vaiheet, sekä tekijöitä jotka vaikuttavat apuvälineen käyttöön. Kuntoutusohjauksen näkökulmasta etenkin nämä kohdat ovat oleellisia, sillä näillä alueilla kuntoutuksen ohjaaja voi omalta osaltaan vaikuttaa apuvälineen käyttöön ja siitä saatavaan hyötyyn.
Johtopäätöksenä on, että etenkin kommunikaation apuvälineisiin liittyvän tietoisuuden lisäämiseen tulisi panostaa jatkossa enemmän. Tätä tietoisuutta tulisi lisätä jo opiskeluvaiheessa enemmän, ja työelämässä esimerkiksi täydennyskoulutusten avulla, sillä tutkimusten mukaan edes sosiaali- ja terveysalalla ei olla tarpeeksi tietoisia kommunikaation apuvälineistä ja alan osaajia on liian vähän.