Markkinointiviestintä yhteisöllisissä medioissa : Case Espoo Catering -liikelaitos
Ohraluoma, Maarit (2011)
Ohraluoma, Maarit
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121818764
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121818764
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on kunnallinen Espoo Catering -liikelaitos, joka tuottaa tai järjestää kaiken kunnallisen ruokapalvelun Espoon kaupungissa. Yhteisölliset mediat ovat tulleet vauhdilla osaksi markkinointiviestintää ja muuttaneet sen olemusta dramaattisesti. Lähtökohtana tälle opinnäytetyölle onkin ollut kysymys, voiko kunnallinen liikelaitos saada lisäarvoa markkinointiviestintänsä hoitamisesta yhteisöllisissä medioissa.
Työn tavoitteena on ollut tuottaa tutkittua tietoa yhteisöllisten medioiden ominaisuuksista, niihin liittyvistä riskeistä, tarvittavista resursseista ja kanavavalinnoista. Tuotettu tieto tulee helpottamaan Espoo Cateringin johtoryhmän päätöksen tekoa yhteisöllisten medioiden käyttöönottamisesta. Toinen tärkeä tavoite on ollut tuottaa pohjatietoa yhteisöllisten medioiden käyttöohjeiden laadintaan Espoo Cateringille.
Tutkimus kohdentuu kunnalliseen markkinointiviestintään yhteisöllisissä medioissa. Työssä on käsitelty yleisimpiä Suomessa käytössä olevia yhteisöllisiä medioita. Työstä on rajattu pois yhteisöllisten medioiden ylläpitotyökalujen tutkiminen.
Tutkimusmenetelmä on tapaustutkimus, jossa tietoa on hankittu määrällisellä kyselyllä ja laadullisilla haastatteluilla. Työ voidaan luokitella myös menetelmätriangulaatioksi. Tutkimusote on ollut deduktiivinen. Työn laatimisessa on käytetty oivaltavaa vetoketjumallia, jossa teoria ja empiria kulkevat rinnakkain.
Kesä-lokakuussa 2011 tehdyn tutkimuksen tulosten perusteella voidaan suositella, että myös kunnalliset liikelaitokset ottavat yhteisölliset mediat osaksi markkinointiviestin-täänsä. Ennen käyttöön ottamista viestintä yhteisöllisissä medioissa on integroitava organisaation toimintastrategiaan. Yhteisölliset mediat ovat tulleet jäädäkseen ja ne ovat osa kaikkien organisaatioiden nykyistä ja tulevaa viestintää.
Työn tavoitteena on ollut tuottaa tutkittua tietoa yhteisöllisten medioiden ominaisuuksista, niihin liittyvistä riskeistä, tarvittavista resursseista ja kanavavalinnoista. Tuotettu tieto tulee helpottamaan Espoo Cateringin johtoryhmän päätöksen tekoa yhteisöllisten medioiden käyttöönottamisesta. Toinen tärkeä tavoite on ollut tuottaa pohjatietoa yhteisöllisten medioiden käyttöohjeiden laadintaan Espoo Cateringille.
Tutkimus kohdentuu kunnalliseen markkinointiviestintään yhteisöllisissä medioissa. Työssä on käsitelty yleisimpiä Suomessa käytössä olevia yhteisöllisiä medioita. Työstä on rajattu pois yhteisöllisten medioiden ylläpitotyökalujen tutkiminen.
Tutkimusmenetelmä on tapaustutkimus, jossa tietoa on hankittu määrällisellä kyselyllä ja laadullisilla haastatteluilla. Työ voidaan luokitella myös menetelmätriangulaatioksi. Tutkimusote on ollut deduktiivinen. Työn laatimisessa on käytetty oivaltavaa vetoketjumallia, jossa teoria ja empiria kulkevat rinnakkain.
Kesä-lokakuussa 2011 tehdyn tutkimuksen tulosten perusteella voidaan suositella, että myös kunnalliset liikelaitokset ottavat yhteisölliset mediat osaksi markkinointiviestin-täänsä. Ennen käyttöön ottamista viestintä yhteisöllisissä medioissa on integroitava organisaation toimintastrategiaan. Yhteisölliset mediat ovat tulleet jäädäkseen ja ne ovat osa kaikkien organisaatioiden nykyistä ja tulevaa viestintää.