"Hätähuutohan se on" Kouluterveydenhoitajien kokemuksia yhteistyöstä perheen kanssa kun nuori käyttää päihteitä
Matomäki, Anniina; Luotonen, Anu (2011)
Matomäki, Anniina
Luotonen, Anu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122018950
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122018950
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvailla kouluterveydenhoitajien kokemuksia terveydenhoitajan ja perheen yhteistyöstä päihdeongelmaisen nuoren auttamisessa sekä selvittää, kuinka terveydenhoitajien mielestä yhteistyötä voisi kehittää. Tavoitteena on, että tutkimuksesta saadusta tiedosta olisi hyötyä kouluterveydenhoitajien työssä sekä kehittää yhteistyötä päihdenuoren perheen kanssa.
Tutkimus on laadullinen ja tutkimusaineisto kerättiin haastatteluilla kevään 2011 aikana. Haastatteluihin osallistui neljä Tampereen kaupungin yläkoulun terveydenhoitajaa. Haastattelut litteroitiin tekstiksi ja nämä tekstit analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin.
Tutkimustulosten mukaan tärkeimpiä yhteistyön muotoja ovat yhteydenpito nuoren huoltajiin, keskustelu ja tiedon sekä tuen antaminen. Terveydenhoitajien mukaan yhteistyö on lähes aina mahdollista, mutta sitä vaikeuttavia tekijöitä on myös runsaasti. Tällaisia olivat päihdeongelmien kieltäminen, aikapula ja ongelmat yhteydenpidossa. Terveydenhoitajat haluaisivat kehittää yhteistyötä perheiden kanssa, jotta yhteistyöstä tulisi mahdollisimman sujuvaa, avointa ja vastavuoroista. Yhteistyömuotojen kehittämisideoiksi nousivat vanhemmille suunnattavat teemaillat, kolmannen sektorin hyödyntäminen sekä entistä tehokkaampi vanhemmuuden tukeminen.
Jatkotutkimusaiheeksi nousi esimerkiksi perheiden näkökulman selvittäminen kouluterveydenhuollossa tapahtuvaan yhteistyöhön. Kehittämistehtävänä kirjoitettiin opinnäytetyötä käsittelevä artikkeli Terveydenhoitaja–lehteen. Artikkelin tarkoituksena on lisätä terveydenhoitajien tietoisuutta yhteistyöstä kouluterveydenhuollossa.
Tutkimus on laadullinen ja tutkimusaineisto kerättiin haastatteluilla kevään 2011 aikana. Haastatteluihin osallistui neljä Tampereen kaupungin yläkoulun terveydenhoitajaa. Haastattelut litteroitiin tekstiksi ja nämä tekstit analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin.
Tutkimustulosten mukaan tärkeimpiä yhteistyön muotoja ovat yhteydenpito nuoren huoltajiin, keskustelu ja tiedon sekä tuen antaminen. Terveydenhoitajien mukaan yhteistyö on lähes aina mahdollista, mutta sitä vaikeuttavia tekijöitä on myös runsaasti. Tällaisia olivat päihdeongelmien kieltäminen, aikapula ja ongelmat yhteydenpidossa. Terveydenhoitajat haluaisivat kehittää yhteistyötä perheiden kanssa, jotta yhteistyöstä tulisi mahdollisimman sujuvaa, avointa ja vastavuoroista. Yhteistyömuotojen kehittämisideoiksi nousivat vanhemmille suunnattavat teemaillat, kolmannen sektorin hyödyntäminen sekä entistä tehokkaampi vanhemmuuden tukeminen.
Jatkotutkimusaiheeksi nousi esimerkiksi perheiden näkökulman selvittäminen kouluterveydenhuollossa tapahtuvaan yhteistyöhön. Kehittämistehtävänä kirjoitettiin opinnäytetyötä käsittelevä artikkeli Terveydenhoitaja–lehteen. Artikkelin tarkoituksena on lisätä terveydenhoitajien tietoisuutta yhteistyöstä kouluterveydenhuollossa.