Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ekologiska viner : En kartläggning av konsumtionsvanor

Nyman, Caroline Hermine Eleonora (2011)

 
Avaa tiedosto
Nyman_Caroline.pdf (792.2Kt)
Lataukset: 


Nyman, Caroline Hermine Eleonora
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121918905
Tiivistelmä
Då försäljningen av ekologiskt vin stiger för varje år, och att köpa ekologiska produkter blir allt mer trendigt så verkar det naturligt att skriva ett arbete som bl.a. behandlar vad ett ekologiskt vin och ekologisk marknadsföring egentligen är. Problemställningen diskuterar hur bekanta finländarna är med Alkos ekologiska vinsortiment vad som är orsaken till att det köps mera ekologiska viner än tidigare. Syftet med arbetet är att redogöra i vilken utsträckning finländarna ärintresserade av ekologiska viner samt försöka utröna hur den ekologiska kunden ser ut, finns det något som sammanför dem, eller är köpet av ett ekologiskt vin bara slumpartad. Teoridelen i detta arbete omfattar 3 olika områden; ekologisk vinodling, ekologisk marknadsföring samt konsumentbeteende. Materialet till teoridelen kommer från vetenskapliga artiklar och böcker samt från olika intresseföreningar som har kopplingar till ämnet. Metoddelen behandlar valet av metod, som i detta fall blev en enkätundersökning, med ca. 100 respondenter. Frågeguiden ger en inblick i hur enkätens frågor är utformade och hurudan strukturering och standardisering de har. Resultatet av undersökningen gav ingen direkt inblick i hurudana ekologiska vinkonsumenter finländarna är, men resultaten i stort sett vem som är intresserad av ekologiska viner, vilken åldersgrupp de tillhör och vilka deras orsaker är för att köpa ekologiska viner. De konsumenter som köper ekologiska vin är huvudsakligen unga människor, och mestadels kvinnor. Konsumenterna köper dessa vin bl.a. för att prova på något nytt, vara trendiga eller för att de upplever vinet som ett hälsosammare val. Konsumenter väljer helst vin som är bekant från tidigare, som passar med maten eller har fått bra referenser. Faktorer som ett billigt pris eller ekologiskt spelar mindre roll.
 
As sales of organic wine rises every year and buying organic products has become somewhat of a trend, it seems natural to write a thesis that will clarify the processes of organic wine-making, green marketing and customer behavior. The research questions discuss how well-known Alko’s organic wines are to the Finns, and why the sales per-centage of organic wines keeps on rising. The aim of the study is to find out to which extent Finns are interested in buying organic wines, and what the average consumer of organic wine looks like. Are there any main characteristics for these persons or is the purchase only made by chance? The theory base for this thesis consists of three different parts; organic wine-making, green marketing and consumer behavior. The material for the theory base has been rephrased from a number of scientific books and articles, but some crucial information was found on stakeholders’ web pages. The method part dis-cusses the different means of doing research and concludes in choice of method, which is a simple survey done in two of Alko’s stores. The part also contains a guide to the surveys questions, which helps the reader understand the background to the questions and how they’re structured. A brief explanation of how the survey was conducted is also is also to be found in this part. The results from the survey show that mostly women from the younger generations buy organic wine. Bying organic wine is a way to try something new, be trendy or healthier. Results also showed that rather than trying some-thing new, consumers buy wine that they are familiar with. Other important criteria were matching with today’s dinner or good reviews.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste