HOITAJIEN KOKEMUKSIA PEREHDYTYKSESTÄ LÄÄKÄRINVASTAANOTOLLA - Perehdytysopas Kannukseen
Riihola, Sirpa (2011)
Riihola, Sirpa
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121818765
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121818765
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä hoitotyöntekijöille Kannuksen lääkärinvastaanotolle laatutyön vaatima perehdytysopas sekä samalla perehdytyksen seurantakaavake. Tuotekehittelyprosessina suunniteltiin Kannuksen terveyskeskuksen lääkärinvastaanoton perehdytysopas ja lisätuotoksena perehdytyksen seurantakaavake. Ne
vastasivat työelämän tarpeisiin ja ne tehtiin yhteistyössä JYTAn kanssa.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tämänhetkisen perehdytystilanteen kartoittaminen JYTAn Kannuksen lääkärinvastaanotolla ja siksi haastateltiin viisi sijaisena ollutta tai olevaa työntekijää elokuussa 2011. Pienen lukumäärän vuoksi tutkimusmenetelmä oli laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Aineiston keruumenetelmänä yksilöhaastattelussa oli puolistrukturoitu eli teemahaastattelu. Haastateltu aineisto koottiin sisällönanalyysilla.
Tutkimustulosten mukaan kaikki viisi haastateltavaa vastasivat olevansa tyytyväisiä Kannuksen lääkärinvastaanotolla saamaansa perehdytykseen. Haastateltavien mielestä Kannuksen lääkärinvastaanotolla uuden työntekijän perehdyttäminen on ymmärretty tärkeäksi työhön kuuluvaksi osa-alueeksi. Lähes kaikkien mielestä lääkärinvastaanoton työmäärä ja kiire haittasivat perehdyttämistä. Kenellekään haastateltavalle tai potilaalle ei ollut sattunut perehdyttämisestä johtuvia vaaratilanteita. Yksi työntekijä ehdotti kummihoitajamallin aloittamisesta uuden työntekijän tueksi. Kaikki viisi työntekijää olivat ennen haastattelua ensimmäisen kerran nähneet Kannuksen lääkärinvastaanoton vuoden 2004 perehdytyskansion ja kaikki toivoivat perehdytysoppaan päivittämistä. Muutama haastateltu epäili tämän hetken perehdytyksessä sitä, tuleeko vastaanoton kaikki tarpeelliset asiat perehdytettyä.
Tuotekehittelyprosessina tehtiin perehdytysopas, joka on helppolukuinen, selkeä ja kuvilla täydentäen houkutteleva. Lisätuotoksena tehtiin perehdytyksen seurantakaavake. Molemmista tehtiin paperi- ja sähköinen versio.
Ohjausryhmässä oli Kannuksen lääkärinvastaanoton henkilökuntaa ja JYTAn esimiehiä.
Asiasanat:
Perehdyttäminen, sairaanhoitajan ammatillinen kehitys
vastasivat työelämän tarpeisiin ja ne tehtiin yhteistyössä JYTAn kanssa.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tämänhetkisen perehdytystilanteen kartoittaminen JYTAn Kannuksen lääkärinvastaanotolla ja siksi haastateltiin viisi sijaisena ollutta tai olevaa työntekijää elokuussa 2011. Pienen lukumäärän vuoksi tutkimusmenetelmä oli laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Aineiston keruumenetelmänä yksilöhaastattelussa oli puolistrukturoitu eli teemahaastattelu. Haastateltu aineisto koottiin sisällönanalyysilla.
Tutkimustulosten mukaan kaikki viisi haastateltavaa vastasivat olevansa tyytyväisiä Kannuksen lääkärinvastaanotolla saamaansa perehdytykseen. Haastateltavien mielestä Kannuksen lääkärinvastaanotolla uuden työntekijän perehdyttäminen on ymmärretty tärkeäksi työhön kuuluvaksi osa-alueeksi. Lähes kaikkien mielestä lääkärinvastaanoton työmäärä ja kiire haittasivat perehdyttämistä. Kenellekään haastateltavalle tai potilaalle ei ollut sattunut perehdyttämisestä johtuvia vaaratilanteita. Yksi työntekijä ehdotti kummihoitajamallin aloittamisesta uuden työntekijän tueksi. Kaikki viisi työntekijää olivat ennen haastattelua ensimmäisen kerran nähneet Kannuksen lääkärinvastaanoton vuoden 2004 perehdytyskansion ja kaikki toivoivat perehdytysoppaan päivittämistä. Muutama haastateltu epäili tämän hetken perehdytyksessä sitä, tuleeko vastaanoton kaikki tarpeelliset asiat perehdytettyä.
Tuotekehittelyprosessina tehtiin perehdytysopas, joka on helppolukuinen, selkeä ja kuvilla täydentäen houkutteleva. Lisätuotoksena tehtiin perehdytyksen seurantakaavake. Molemmista tehtiin paperi- ja sähköinen versio.
Ohjausryhmässä oli Kannuksen lääkärinvastaanoton henkilökuntaa ja JYTAn esimiehiä.
Asiasanat:
Perehdyttäminen, sairaanhoitajan ammatillinen kehitys