KUTTU-PROSESSIN MALLINTAMINEN RAAHELAISESSA PÄIVÄKODISSA
Määttä, Päivi (2011)
Määttä, Päivi
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121818768
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121818768
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on työelämälähtöinen projektiopinnäytetyö, jonka tilaajana oli Raahen kaupunki. Opinnäytetyöprojektissa suunniteltiin ja toteutettiin Kuttu kuvin tuettua leikkiä raahelaisessa päiväkodissa 3-5-vuotiaiden ryhmässä neljälle lapselle sekä selvitettiin ja arvioitiin toiminnan sujuvuutta. Tavoitteena oli myös havainnoida, tukeeko materiaali lasten leikkiä ja kielen kehitystä sekä tuoda materiaali ja toimintamenetelmä tutuksi työntekijöille.
Projektin toiminnallinen osuus järjestettiin keväällä 2010 ja koostui kymmenestä kuvin tuetusta leikkikerrasta, jotka toteutettiin yhteistyöpäiväkodin lapsille pienryhmätoimintana. Interventiot sijoittuivat touko-kesäkuulle kaksi kertaa viikossa viiden viikon ajan. Tiedon-keruumenetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia, jonka pohjalta suunniteltiin ja toteutettiin lapsilähtöisesti kuvin tuettua leikkiä Kuttu-materiaalia käyttäen. Lisäksi tiedon-keruumenetelmänä oli oppimispäiväkirja ja palautteiden kerääminen lapsilta, heidän vanhemmiltaan sekä työntekijöiltä.
Tämän projektin tulosten pohjalta voidaan todeta, että interventioiden edetessä säännöllinen Kuttu kuvin tuettu leikki- pienryhmätyöskentely sai lapset vähitellen innokkaammiksi leikkijöiksi ja leikistä muodostui pitkäjänteisempää. Samana toistuva struktuuri antoi leikille eheän ja turvallisen kehyksen ja lapset rohkaistuivat ja alkoivat käyttää kieltä enemmän leikkiessään sekä kertoessaan tuokion tapahtumista. Kuttu-leikissä he saivat toteuttaa itseään ja tuntea osallisuutta pienessä ryhmässä. Toiminta sai positiivista palautetta lapsilta sekä lasten vanhemmilta.
Opinnäytetyö antaa hyödyllistä tietoa Kuttu-materiaalin käytöstä työyhteisöille, jotka miettivät Kuttu kuvin tuetun leikin valitsemista työmenetelmäkseen toteuttaessaan lasten kanssa pienryhmätoimintaa.
Projektin toiminnallinen osuus järjestettiin keväällä 2010 ja koostui kymmenestä kuvin tuetusta leikkikerrasta, jotka toteutettiin yhteistyöpäiväkodin lapsille pienryhmätoimintana. Interventiot sijoittuivat touko-kesäkuulle kaksi kertaa viikossa viiden viikon ajan. Tiedon-keruumenetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia, jonka pohjalta suunniteltiin ja toteutettiin lapsilähtöisesti kuvin tuettua leikkiä Kuttu-materiaalia käyttäen. Lisäksi tiedon-keruumenetelmänä oli oppimispäiväkirja ja palautteiden kerääminen lapsilta, heidän vanhemmiltaan sekä työntekijöiltä.
Tämän projektin tulosten pohjalta voidaan todeta, että interventioiden edetessä säännöllinen Kuttu kuvin tuettu leikki- pienryhmätyöskentely sai lapset vähitellen innokkaammiksi leikkijöiksi ja leikistä muodostui pitkäjänteisempää. Samana toistuva struktuuri antoi leikille eheän ja turvallisen kehyksen ja lapset rohkaistuivat ja alkoivat käyttää kieltä enemmän leikkiessään sekä kertoessaan tuokion tapahtumista. Kuttu-leikissä he saivat toteuttaa itseään ja tuntea osallisuutta pienessä ryhmässä. Toiminta sai positiivista palautetta lapsilta sekä lasten vanhemmilta.
Opinnäytetyö antaa hyödyllistä tietoa Kuttu-materiaalin käytöstä työyhteisöille, jotka miettivät Kuttu kuvin tuetun leikin valitsemista työmenetelmäkseen toteuttaessaan lasten kanssa pienryhmätoimintaa.