Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Käytännön eväitä monikulttuuriseen ohjaukseen

Kinnunen, Eija; Vuorenmaa, Seija (2009)

 
Avaa tiedosto
Kinnunen_Eija_Vuorenmaa_Seija.pdf (246.6Kt)
Lataukset: 


Kinnunen, Eija
Vuorenmaa, Seija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906254048
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tarkastelee maahanmuuttajien työssäoppimisen ohjausprosessia työssäoppimisen ohjaajan näkökulmasta. Tavoitteena oli selvittää, miten perehdytys, ohjaaminen sekä palautteen antamien ja arviointi tapahtuvat työssäoppimispaikoilla tällä hetkellä ja mitä tietoa työelämän edustajat toivovat maahanmuuttajaopiskelijasta ennen työssäoppimisen alkua. Lisäksi kartoitettiin ohjaajakoulutuksen tarvetta maahanmuuttajaopiskelijoiden työssäoppimisen ohjaajille. Tietoja kerättiin haastattelemalla kahdeksaa maahanmuuttajaopiskelijoiden työssäoppimisen ohjaajaa. Haastattelu toteutettiin teemahaastattelun menetelmin. Haastatteluja ohjaavat teema-alueet muodostettiin työssäoppimisen prosessin mukaisesti. Haastattelut tehtiin tammikuussa 2009. Aineisto koostui neljän siivousalan yrityksen työssäoppimisen ohjaajan kokemuksista. Haastattelun tuloksista nousi useita kehittämisalueita. Suomen kielen taito ja työelämän pelisääntöjen hallinta koettiin työssäoppimisen onnistumisen kannalta tärkeimmiksi asioiksi. Työssäoppimisen aikaa toivottiin riittävän pitkäksi, jotta maahanmuuttajaopiskelija ymmärtää työtehtävien kokonaisuudet. Toivottiin enemmän tietoa maahanmuuttajaopiskelijan kulttuuritaustasta ja erityispiirteistä. Työssäoppimisen ohjaajakoulutuksen järjestäminen koettiin tarpeelliseksi. Haastattelun tulosten johtopäätöksistä nousee kolme erillistä kehittämisaihetta. Ensimmäinen aihe on järjestää perusteellisempi perehdyttäminen ja opastaminen niin työssäoppimisen ohjaajille kuin maahanmuuttajaopiskelijoille. Toinen aihe on järjestää työssäoppimisen ohjaajille koulutus, jossa käsitellään monikulttuurisuuteen liittyviä asioita. Kolmas aihe on maahanmuuttajakoulutusten alkukartoitusten järjestelmällisen organisoinnin aloittaminen. Tätä opinnäytetyötä voidaan hyödyntää alan koulutuksissa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste