Käytännön eväitä monikulttuuriseen ohjaukseen
Kinnunen, Eija; Vuorenmaa, Seija (2009)
Kinnunen, Eija
Vuorenmaa, Seija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906254048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906254048
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tarkastelee maahanmuuttajien työssäoppimisen ohjausprosessia työssäoppimisen ohjaajan näkökulmasta. Tavoitteena oli selvittää, miten perehdytys, ohjaaminen sekä palautteen antamien ja arviointi tapahtuvat työssäoppimispaikoilla tällä hetkellä ja mitä tietoa työelämän edustajat toivovat maahanmuuttajaopiskelijasta ennen työssäoppimisen alkua. Lisäksi kartoitettiin ohjaajakoulutuksen tarvetta maahanmuuttajaopiskelijoiden työssäoppimisen ohjaajille. Tietoja kerättiin haastattelemalla kahdeksaa maahanmuuttajaopiskelijoiden työssäoppimisen ohjaajaa. Haastattelu toteutettiin teemahaastattelun menetelmin. Haastatteluja ohjaavat teema-alueet muodostettiin työssäoppimisen prosessin mukaisesti. Haastattelut tehtiin tammikuussa 2009. Aineisto koostui neljän siivousalan yrityksen työssäoppimisen ohjaajan kokemuksista. Haastattelun tuloksista nousi useita kehittämisalueita. Suomen kielen taito ja työelämän pelisääntöjen hallinta koettiin työssäoppimisen onnistumisen kannalta tärkeimmiksi asioiksi. Työssäoppimisen aikaa toivottiin riittävän pitkäksi, jotta maahanmuuttajaopiskelija ymmärtää työtehtävien kokonaisuudet. Toivottiin enemmän tietoa maahanmuuttajaopiskelijan kulttuuritaustasta ja erityispiirteistä. Työssäoppimisen ohjaajakoulutuksen järjestäminen koettiin tarpeelliseksi. Haastattelun tulosten johtopäätöksistä nousee kolme erillistä kehittämisaihetta. Ensimmäinen aihe on järjestää perusteellisempi perehdyttäminen ja opastaminen niin työssäoppimisen ohjaajille kuin maahanmuuttajaopiskelijoille. Toinen aihe on järjestää työssäoppimisen ohjaajille koulutus, jossa käsitellään monikulttuurisuuteen liittyviä asioita. Kolmas aihe on maahanmuuttajakoulutusten alkukartoitusten järjestelmällisen organisoinnin aloittaminen. Tätä opinnäytetyötä voidaan hyödyntää alan koulutuksissa.