Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kartta ruokapalvelujen ytimeen : case: Jämsän Ateria

Vänskä, Pirjo (2009)

 
Avaa tiedosto
Vanska Pirjo.pdf (391.3Kt)
Lataukset: 


Vänskä, Pirjo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906163985
Tiivistelmä
Prosessikartta on koko ruokapalvelujen tasolla tehty graafinen kuvaus avainprosesseista ja niiden välisistä yhteyksistä. Prosesseja tarkastelemalla saadaan tietoa pystytäänkö nykyistä strategiaa toteuttamaan arjen toiminnassa. Prosessikarttaa voidaan tarkentaa prosessikaavioiden avulla, jolloin voidaan kuvata toiminnot niin tarkasti kuin kulloinkin katsotaan tarpeelliseksi. Työn tavoitteena oli löytää kahden asiantuntijaryhmän sekä teoriatiedon avulla yhtenäinen prosessikartta, jolla voidaan kuvata Jämsän Aterian ammattikeittiöiden ydintoimintaa mahdollisimman yleisellä tasolla.

Tutkimuksessa yhtenä menetelmänä käytettiin oppimistehtävää, joka annettiin julkisten ruokapalvelujen johtamisen erikoistumisopintoja suorittavalle opiskelijaryhmälle. Tulokset analysoitiin laadullisen tutkimuksen menetelmin eli pyrittiin tekemään aineistosta löytyneet merkitykset ymmärrettäviksi. Toisena menetelmänä käytettiin mukaeltua Learning Cafe-menetelmää, jossa aineiston tuottajina olivat ylemmän ammattikorkeakoulun palveluliiketoiminnan tutkintoa opiskelevat opiskelijat.

Näiden kahden ryhmän tuotokset yhdistettiin yhdeksi prosessikartaksi. Tästä kartasta pyydettiin vielä eri asiantuntijoilta kommentteja ennen lopullisen Jämsän ruokapalvelujen prosessikartan muotoilua. Parhaimmillaan prosessi lähtee asiakkaan tarpeista ja päättyy asiakkaan tarpeiden tyydyttämiseen. Toimintamme pohjana pitää olla visio, missio, arvot ja strategia. Hyvällä johtajuudella luodaan vahva ja turvallinen pohja toimia. Asiakkaan prosessit täytyy näkyä läpi koko prosessikartan. Ydinprosessit ovat keskeinen osa toimintaamme, jolle tukiprosessit antavat taustatukea. Ammattikeittiöissä täytyy lisäksi toimia laadukkaasti, omavalvonta huomioiden ja tämä kaikki toteutetaan usein muualla määritellyn taloudellisten tulosten mukaan. Tärkeintä on, että asiakas otetaan huomioon ja asiakkaiden antama palautteen kautta kehitetään toimintoja.

Prosessikartta on pohjana Jämsän Aterian toiminnan prosessien mallintamisessa. Tulevaisuudessa tarvitaan vielä paljon työtä, ennenkuin saadaan kuvattua kaikki Jämsän Aterian prosessit tarkasti. Kehittämällä tarkoitukseen sopiva uusi ohjelmisto saadaan prosessien kuvausta varten tehokas ja helposti päivitettävä kokonaisuus.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste