Promootioyrityksen perustaminen
Kaikkonen, Sanni (2008)
Kaikkonen, Sanni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906254047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906254047
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli selvittää uuden suhdetoiminta- ja promootiopalveluita tuottavan yrityksen menestymisen mahdollisuuksia pääkaupunkiseudulla yrityksen toimintaympäristön analysoinnin ja yrityksen lähtökohtien tarkastelun avulla. Toimintaympäristöä analysoitaessa kartoitettiin yrityksen avainkilpailijat, potentiaaliset työntekijät ja erityyppiset asiakasyritykset. Tulosten perusteella pyrittiin muodostamaan tulevalle yritykselle perusteltu liikeidea ja alustava liiketoimintasuunnitelma sekä valitsemaan oikea yritysmuoto. Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusotetta. Yksi käytetyistä tutkimusmenetelmistä oli vertaileva tutkimus, johon kerättiin kymmenen eri pääkaupunkiseudulla sijaitsevan kilpailevan yrityksen tiedot internetin kautta. Lisäksi suoritettiin kyselytutkimus kauneuskilpailun osanottajille. Case-tutkimusten avulla alaa pystyttiin kuvaamaan myös käytännön bisnesesimerkkien kautta. Tutkimuksen tulosten perusteella tulevalle yritykselle valittiin yritystoiminnan aloitukselle sopivin yritysmuoto ja muodostettiin alustava liiketoimintasuunnitelma. Tutkimuksen tulosten avulla uusi yritys tuntee paremmin toimintaympäristönsä sekä omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Yritys tietää, mitä yrityksen perustaminen tarkoittaa käytännössä ja mitä konkreettisia toimenpiteitä se vaatii. Yrityksen on ennen varsinaisia perustamistoimia hankittava vielä enemmän tietoa yrittäjyydestä, kehitettävä konkreettisempi tuote sekä tutkittava tarkemmin potentiaalisten asiakkaiden tarpeet. Markkinatutkimuksen yritys voisi teetättää esimerkiksi ammattikorkeakoulun opiskelijoilla opinnäytetyönä.