Terveyskylän Diabetestalon hyödyntäminen hoidonohjauksessa : Kysely diabeteshoitajille
Ahonen, Anni; Rintala, Jenna (2021)
Ahonen, Anni
Rintala, Jenna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102102146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102102146
Tiivistelmä
Tutkimuksellisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata miten diabeteshoitajat hyödyntävät Terveyskylän Diabetestalo.fi -sivustoja hoidonohjauksessa. Tutkimuksen tavoitteena on kerätä tietoa siitä, miten diabeteshoitajat ovat käyttäneet Diabetestalo.fi -sivustoja hoidonohjauksessa, sekä diabeteshoitajien kokemista haasteista ja toiveista Diabetestalo.fi kehittämistä varten.
Aineisto kerättiin opinnäytetyötä varten rakennetulla sähköisellä kyselylomakkeella. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Diabeteshoitaja ry:n jäsenet. Kyselylomake jaettiin 451 yhdistyksen jäsenelle, joiden sähköpostiosoitteet olivat käytettävissä. Lomakkeen palautti 30 vastaajaa, vastausprosentiksi muodostui 7 %.
Kyselyn vastaukset analysoitiin Tixel-laskentaohjelmalla ja tulokset esitettiin lukumäärinä, prosenttiosuuksina sekä taulukoina. Avoimet kysymykset analysoitiin sanallisesti.
Kyselyn tuloksien mukaan suosituin sähköinen palvelu oli diabetes.fi -sivusto, eli Diabetesliiton omat verkkosivut. Tulosten mukaan toiseksi käytetyin sähköinen palvelu oli Diabetestalo.fi. Vastaajat kokivat sivuston sisällön monipuoliseksi, mutta jokseenkin sekavaksi. Kyselyyn vastanneet diabeteshoitajat toivoivat sivustolle lisää videoita, uusia päivityksiä ja tutkimuksiin perustuvaa tietoa. Tutkimuksessa selvisi myös työajan riittämättömyys sivustoille tutustumiseen, jolloin myös sivuston käyttö jäi vähäiselle.
Jatkotutkimusaiheeksi voisi ajatella uutta tutkimusta koskien päivitettyä Terveyskylän Diabetestalo.fi -sivustoa. Tutkimuksessa kartoitettaisiin uudelleen sivuston käytettävyyttä ja mahdollisia kehittämisideoita. The purpose of the research thesis was to describe how diabetes nurse practitioners utilize Diabetes hub in Health Village for diabetes self-management education and support. The aim of the project is to gather information on how diabetes nurses have used Diabetes hub in care guidance, as well as the challenges and desires experienced by diabetes nurses for the development of Diabetes hub.
The data was collected using an electronic questionnaire built for the thesis. The focus of the survey was the members of the Finnish Diabetes Nurse association. The questionnaire was distributed to 451 association members whose email addresses were available. The form was returned by 30 respondents, the response rate was 7%.
The research data was analyzed using the Tixel calculation program and the results were presented in numbers, percentages, as well as tables. Open questions were ver-bally analyzed.
According to the results of the survey, the most popular electronic service was diabetes.fi, the Diabetes Federation's own website. According to the results, the second most used electronic service was Diabetes hub. Respondents felt the content of the site as diverse, but somewhat confusing. Diabetes attendants who responded to the survey hoped for more videos, new updates and information based on studies on the site. The study also found inadequacy of working hours to access the sites, leaving the use of site low as well.
As a further research topic, one might think of new research regarding the updated Health Village Diabetes hub, which would again map its usability and potential developmental ideas.
Aineisto kerättiin opinnäytetyötä varten rakennetulla sähköisellä kyselylomakkeella. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Diabeteshoitaja ry:n jäsenet. Kyselylomake jaettiin 451 yhdistyksen jäsenelle, joiden sähköpostiosoitteet olivat käytettävissä. Lomakkeen palautti 30 vastaajaa, vastausprosentiksi muodostui 7 %.
Kyselyn vastaukset analysoitiin Tixel-laskentaohjelmalla ja tulokset esitettiin lukumäärinä, prosenttiosuuksina sekä taulukoina. Avoimet kysymykset analysoitiin sanallisesti.
Kyselyn tuloksien mukaan suosituin sähköinen palvelu oli diabetes.fi -sivusto, eli Diabetesliiton omat verkkosivut. Tulosten mukaan toiseksi käytetyin sähköinen palvelu oli Diabetestalo.fi. Vastaajat kokivat sivuston sisällön monipuoliseksi, mutta jokseenkin sekavaksi. Kyselyyn vastanneet diabeteshoitajat toivoivat sivustolle lisää videoita, uusia päivityksiä ja tutkimuksiin perustuvaa tietoa. Tutkimuksessa selvisi myös työajan riittämättömyys sivustoille tutustumiseen, jolloin myös sivuston käyttö jäi vähäiselle.
Jatkotutkimusaiheeksi voisi ajatella uutta tutkimusta koskien päivitettyä Terveyskylän Diabetestalo.fi -sivustoa. Tutkimuksessa kartoitettaisiin uudelleen sivuston käytettävyyttä ja mahdollisia kehittämisideoita.
The data was collected using an electronic questionnaire built for the thesis. The focus of the survey was the members of the Finnish Diabetes Nurse association. The questionnaire was distributed to 451 association members whose email addresses were available. The form was returned by 30 respondents, the response rate was 7%.
The research data was analyzed using the Tixel calculation program and the results were presented in numbers, percentages, as well as tables. Open questions were ver-bally analyzed.
According to the results of the survey, the most popular electronic service was diabetes.fi, the Diabetes Federation's own website. According to the results, the second most used electronic service was Diabetes hub. Respondents felt the content of the site as diverse, but somewhat confusing. Diabetes attendants who responded to the survey hoped for more videos, new updates and information based on studies on the site. The study also found inadequacy of working hours to access the sites, leaving the use of site low as well.
As a further research topic, one might think of new research regarding the updated Health Village Diabetes hub, which would again map its usability and potential developmental ideas.