Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ikääntyneiden ruokapalveluasiakkaiden asiakastyytyväisyys : Case: JIK-Peruspalveluliikelaitoskuntayhtymän ruokapalveluiden vanhusasiakkaiden asiakastyytyväisyys

Berg, Annika (2011)

Avaa tiedosto
Berg_Annika.pdf (216.9Kt)
Lataukset: 


Berg, Annika
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121117959
Tiivistelmä
Perusedellytys vanhusten toimintakyvylle on hyvä ravitsemus. Hyvällä ravitsemuksella voidaan siirtää tai estää sairauksien puhkeamista sekä hidastaa niiden pahenemista. Laitoksissa eläville vanhuksille taas hyvä ravitsemus on osa kokonaisvaltaista hoitoa. (Hasunen ym. 1994, 18.)

Kyselyn tavoitteena oli selvittää JIK-kuntien eli Jalasjärven ja Kurikan kaupunkien ja Ilmajoen kunnan ruokapalveluiden vanhusasiakkaiden asiakastyytyväisyyttä ruokapalveluihin. Tavoitteena oli lisäksi luoda toimiva kyselylomake JIK:n käyttöön. Tutkimuksen kohderyhmänä oli JIK-kuntien eli Jalasjärven, Ilmajoen ja Kurikan vanhukset, jotka käyttävät ruokapalveluita. Tutkimus suoritettiin keväällä 2010. Kyselyyn vastasi 347 JIK-kuntien ruokapalveluiden vanhusasiakasta

Vastaajista 64 % oli naisia ja 36 % miehiä. Vastaajien keski-ikä oli 80,1 vuotta. Vanhukset olivat erittäin tyytyväisiä saamaansa palveluun. Tyytyväisyyttä koettiin ruokalistan vaihtelevuudesta, ruoan ulkonäöstä ja houkuttelevuudesta, ruoan mausta ja annoskoosta sekä lämpötilasta. Ruokailun jälkeen ei ollut jääty nälkäiseksi. Myös välipaloihin ja päiväkahviin oltiin tyytyväisiä. Vanhukset kokivat tyytymättömyyttä tiedottamiseen, toiveiden kysymiseen ja huomioimiseen sekä mahdollisuuteen saada syötävää halutessaan iltapalan jälkeen ennen aamiaista. Myös ateriapalvelun asiakkaat olivat erittäin tyytyväisiä. Hekin kokivat tyytymättömyyttä ruokalistan tiedottamiseen sekä toiveiden kysymiseen ja huomioimiseen.

Vanhusten tyytyväisyys lisääntyisi entisestään toteuttamalla tiedottamisen toisella tapaa ja kiinnittämällä yöpaaston pituuteen huomiota.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste