Valmistuvien hoitotyön opiskelijoiden lääkehoito-osaamisen kartoitus
Mäntylä, Henna (2011)
Mäntylä, Henna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201091132
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201091132
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa valmistuvien hoitotyön opiskelijoiden lääkehoidon teoreettista osaamista sekä käytännön osaamista että lääkelaskujen osaamista. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota hoitotyön opettajat voivat hyödyntää suunnitellessaan lääkehoidon opetusta.
Tutkimuksen aineisto kerättiin Satakunnan ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan valmistuvilta hoitotyön opiskelijoilta syksyllä 2011. Tutkimukseen osallistui yhteensä 44 hoitotyön opiskelijaa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin strukturoitua kyselylomaketta, joka sisälsi myös avoimia kysymyksiä. Tietotestikysymykset analysoitiin Excel- taulukkolaskentaohjelmaa käyttäen. Avoimet kysymykset analysoitiin sisällön analyysin avulla.
Tutkimustulokset osoittivat, että valmistuvien hoitotyön opiskelijoiden lääkehoito-osaaminen oli tyydyttävää tai hyvää. Valmistuvat hoitotyön opiskelijat tarvitsisivat lisää sekä teoriatietietoa että käytännön harjoitusta lääkehoidon toteuttamisesta. Opiskelijat hallitsivat parhaiten teoreettisen lääkehoito-osaamisen. Puutteellisinta oli käytännön osaaminen. Opiskelijat kaipasivat lisää lääkehoidon opetusta.
Uusimalla tutkimus tulevaisuudessa saataisiin tietoa, onko valmistuvien hoitotyön opiskelijoiden lääkehoidon valmiudet työelämään siirryttäessä olennaisesti muuttunut. Jatkotutkimuksena olisi mielenkiintoista verrata vanhaa ja uutta opetussuunnitelmaa lääkehoidon näkökulmasta, sekä selvittää miten hoitotyön opiskelijoiden lääkehoidon opetusta voitaisiin parantaa.
Tutkimuksen aineisto kerättiin Satakunnan ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan valmistuvilta hoitotyön opiskelijoilta syksyllä 2011. Tutkimukseen osallistui yhteensä 44 hoitotyön opiskelijaa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin strukturoitua kyselylomaketta, joka sisälsi myös avoimia kysymyksiä. Tietotestikysymykset analysoitiin Excel- taulukkolaskentaohjelmaa käyttäen. Avoimet kysymykset analysoitiin sisällön analyysin avulla.
Tutkimustulokset osoittivat, että valmistuvien hoitotyön opiskelijoiden lääkehoito-osaaminen oli tyydyttävää tai hyvää. Valmistuvat hoitotyön opiskelijat tarvitsisivat lisää sekä teoriatietietoa että käytännön harjoitusta lääkehoidon toteuttamisesta. Opiskelijat hallitsivat parhaiten teoreettisen lääkehoito-osaamisen. Puutteellisinta oli käytännön osaaminen. Opiskelijat kaipasivat lisää lääkehoidon opetusta.
Uusimalla tutkimus tulevaisuudessa saataisiin tietoa, onko valmistuvien hoitotyön opiskelijoiden lääkehoidon valmiudet työelämään siirryttäessä olennaisesti muuttunut. Jatkotutkimuksena olisi mielenkiintoista verrata vanhaa ja uutta opetussuunnitelmaa lääkehoidon näkökulmasta, sekä selvittää miten hoitotyön opiskelijoiden lääkehoidon opetusta voitaisiin parantaa.