Onnistuneen tapahtuman toteutus ja markkinointi Case: KyläKelpaa! Maaseutuasumisen valtakunnalliset messut Kannuksessa 2011
Tuikka, Tuula; Hanni, Riitta (2011)
Tuikka, Tuula
Hanni, Riitta
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201031044
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201031044
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Kannuksessa järjestettyjen KyläKelpaa! Maaseutuasumisen valtakunnallisten messujen 2011 yleistä onnistumista, tapahtuman markkinointisuunnitelman toteutumista, markkinoinnin riittävyyttä, tapahtuman vaikutuksia Kannuksen kaupungin imagoon ja paikkakunnan kylille sekä vaikutusta asukkaiden viihtyvyyteen.
KyläKelpaa! -messut on vuosittain järjestettävä valtakunnallinen tapahtuma, joka esittelee viihtyisää ja laadukasta maaseutuasumista. Tapahtuman järjestäjinä toimivat paikalliset kyläyhteisöt, kunnat ja järjestöt. Kannuksen messut olivat yhdeksännet KyläKelpaa! -messut, ja ne toteutettiin suurimmaksi osaksi talkootyöllä. Kaikki paikkakunnan kylät olivat mukana järjestelyissä.
Työhön sisältyy teoreettinen osuus, tutkimusosio sekä oma käytännön osallistuminen messujen markkinointiin. Teoreettinen osuus käsittelee markkinointia, tapahtumamarkkinointia ja onnistuneen tapahtuman järjestämistä. Tutkimusongelmiin haettiin vastauksia teemahaastatteluin suoritetun kvalitatiivisen tutkimuksen avulla. Haastatteluihin osallistui viisi tapahtuman suunnitteluun ja järjestelyihin osallistunutta henkilöä. Haastattelut toteutettiin teemakysymysten, vapaan keskustelun ja havainnoinnin avulla.
Tutkimuksen mukaan tapahtuma ja sen markkinointi onnistuivat hyvin. Kannuksen kaupunki sai runsaasti positiivista näkyvyyttä. Tapahtumalle asetetut konkreettiset tavoitteet, tilaisuuksien määrä ja kävijätavoite, ylitettiin. Messujen onnistumiseen vaikutti oleellisesti tapahtumajärjestäjien antama valtava talkootyöpanos. Mittavan tapahtuman onnistunut toteutus antaa valmiuksia myös tulevia tapahtumia varten.
KyläKelpaa! -messut on vuosittain järjestettävä valtakunnallinen tapahtuma, joka esittelee viihtyisää ja laadukasta maaseutuasumista. Tapahtuman järjestäjinä toimivat paikalliset kyläyhteisöt, kunnat ja järjestöt. Kannuksen messut olivat yhdeksännet KyläKelpaa! -messut, ja ne toteutettiin suurimmaksi osaksi talkootyöllä. Kaikki paikkakunnan kylät olivat mukana järjestelyissä.
Työhön sisältyy teoreettinen osuus, tutkimusosio sekä oma käytännön osallistuminen messujen markkinointiin. Teoreettinen osuus käsittelee markkinointia, tapahtumamarkkinointia ja onnistuneen tapahtuman järjestämistä. Tutkimusongelmiin haettiin vastauksia teemahaastatteluin suoritetun kvalitatiivisen tutkimuksen avulla. Haastatteluihin osallistui viisi tapahtuman suunnitteluun ja järjestelyihin osallistunutta henkilöä. Haastattelut toteutettiin teemakysymysten, vapaan keskustelun ja havainnoinnin avulla.
Tutkimuksen mukaan tapahtuma ja sen markkinointi onnistuivat hyvin. Kannuksen kaupunki sai runsaasti positiivista näkyvyyttä. Tapahtumalle asetetut konkreettiset tavoitteet, tilaisuuksien määrä ja kävijätavoite, ylitettiin. Messujen onnistumiseen vaikutti oleellisesti tapahtumajärjestäjien antama valtava talkootyöpanos. Mittavan tapahtuman onnistunut toteutus antaa valmiuksia myös tulevia tapahtumia varten.