Ikääntyneiden kirjastonkäyttäjien tyytyväisyys Pirkkalan pääkirjaston palveluihin
Heikkinen, Ida (2012)
Heikkinen, Ida
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201111232
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201111232
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Pirkkalan pääkirjaston ikääntyneiden asiakkaiden tyytyväisyyttä kirjastotiloihin, kokoelmaan, asiakaspalveluun sekä itsepalveluautomaatteihin. Päämääränä oli myös tutkia, kuinka ikääntyneet asiakkaat oli huomioitu Pirkkalan pääkirjastossa. Lisäksi tutkimuksessa käsiteltiin kulttuurin saavutettavuutta, kirjaston esteettömyyttä sekä ikääntyneille suunnattuja kirjastopalveluja.
Tutkimuksessa käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusotetta. Tutkimukseen tarvittava aineisto kerättiin kyselylomakkeilla ja haastatteluilla. Tutkimuksen kohderyhmänä oli 60 vuotta täyttäneet ja tämän iän ylittäneet kirjaston asiakkaat. Kohderyhmään kuuluvia asiakkaita lähestyttiin henkilökohtaisesti kirjastotiloissa. Kyselyyn vastanneita asiakkaita oli yhteensä 56. Haastateltuja kirjaston asiakkaita oli viisi.
Kyselyyn vastanneet Pirkkalan pääkirjaston ikääntyneet asiakkaat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä kirjaston tarjoamiin palveluihin. Kirjastorakennuksen suunnitteluvaiheessa tehdyt ratkaisut esteettömyyden takaamiseksi heijastuvat myös ikääntyneiden asiakkaiden tyytyväisyytenä kirjastotiloihin. Kehitysehdotuksia annettiin koskien opasteita, vaikka niihin ollaan kyselyn perusteella suhteellisen tyytyväisiä. Opasteiden kehittäminen voisi myös parantaa kokoelman käyttöön liittyvää tyytyväisyyttä. Suosittelen, että kirjasto jatkossakin seuraa aktiivisesti asiakkaidensa tyytyväisyyttä tarjottaviin palveluihin.
Tutkimuksessa käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusotetta. Tutkimukseen tarvittava aineisto kerättiin kyselylomakkeilla ja haastatteluilla. Tutkimuksen kohderyhmänä oli 60 vuotta täyttäneet ja tämän iän ylittäneet kirjaston asiakkaat. Kohderyhmään kuuluvia asiakkaita lähestyttiin henkilökohtaisesti kirjastotiloissa. Kyselyyn vastanneita asiakkaita oli yhteensä 56. Haastateltuja kirjaston asiakkaita oli viisi.
Kyselyyn vastanneet Pirkkalan pääkirjaston ikääntyneet asiakkaat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä kirjaston tarjoamiin palveluihin. Kirjastorakennuksen suunnitteluvaiheessa tehdyt ratkaisut esteettömyyden takaamiseksi heijastuvat myös ikääntyneiden asiakkaiden tyytyväisyytenä kirjastotiloihin. Kehitysehdotuksia annettiin koskien opasteita, vaikka niihin ollaan kyselyn perusteella suhteellisen tyytyväisiä. Opasteiden kehittäminen voisi myös parantaa kokoelman käyttöön liittyvää tyytyväisyyttä. Suosittelen, että kirjasto jatkossakin seuraa aktiivisesti asiakkaidensa tyytyväisyyttä tarjottaviin palveluihin.