Työnantajan arvostamiseen vaikuttavat tekijät
Kallio, Reetta (2021)
Kallio, Reetta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102112234
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102112234
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli selvittää, mitä asioita yritys X:n työntekijät ja työnjohtajat arvostavat työpaikassa ja esimiestyössä sekä selvittää, mitä kehitettävää työhyvinvoinnissa on yrityksessä X. Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi yritys X, jonka nimeä ei tulla työssä mainitsemaan toimeksiantajan toiveesta. Opinnäytetyön teoria osuus käsittelee työhyvinvoinnin kokonaisuutta, esimiehen vaikutusta työhyvinvointiin sekä työnantajamielikuvaa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisesti, jonka keräysmenetelmänä toimi kyselylomake. Kyselylomake jaettiin syksyllä 2020 yritys X:n työntekijöille sekä työnjohtajille, koko otanta oli noin 150. Kyselyyn vastasi 106 työntekijää ja kaikki 12 työnjohtajaa.
Tutkimuksen tuloksia tarkastellaan vastaajaryhmittäin työntekijöiden ja työnjohtajien näkökulmista. Vastaajaryhmien eniten arvostamia asioita työpaikalla yleisesti ja esimiestyössä ovat tasavertaisuus, ilmapiiri, työpaikan pysyvyys ja säännölliset työajat. Yritys X:n työhyvinvoinnin kehityskohtina pidetään tasavertaisuutta, työsuhde-etuja, palkkausta sekä informaation kulkua.
Toimeksiantaja saa tulosten avulla tietoa, jota pystyy hyödyntämään työhyvinvoinnin kehittämisessä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisesti, jonka keräysmenetelmänä toimi kyselylomake. Kyselylomake jaettiin syksyllä 2020 yritys X:n työntekijöille sekä työnjohtajille, koko otanta oli noin 150. Kyselyyn vastasi 106 työntekijää ja kaikki 12 työnjohtajaa.
Tutkimuksen tuloksia tarkastellaan vastaajaryhmittäin työntekijöiden ja työnjohtajien näkökulmista. Vastaajaryhmien eniten arvostamia asioita työpaikalla yleisesti ja esimiestyössä ovat tasavertaisuus, ilmapiiri, työpaikan pysyvyys ja säännölliset työajat. Yritys X:n työhyvinvoinnin kehityskohtina pidetään tasavertaisuutta, työsuhde-etuja, palkkausta sekä informaation kulkua.
Toimeksiantaja saa tulosten avulla tietoa, jota pystyy hyödyntämään työhyvinvoinnin kehittämisessä.