Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Opetusmenetelmät ja arviointi kansainvälisten ryhmien opetuksessa : TAMKin International Business-koulutusohjelman "Tools for Organizational Change" -kurssi

Mayor, Päivi (2012)

 
Avaa tiedosto
Mayor_Paivi.pdf (652.6Kt)
Lataukset: 


Mayor, Päivi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201161370
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen johtoajatuksena oli kansainvälisten ryhmien opetuksessa käytettyjen opetusmenetelmien ja arvioinnin kehittäminen. Kehittämishankkeen tekijä on toiminut TAMKissa sivutoimisena opettajana vastaten “International Business” koulutusohjelman “Tools for Organizational Change” – kurssilla. Kolmen vuoden aikana tähän kurssiin osallistui lähes 100 lähinnä ulkomaalaista vaihto-opiskelijaa, joiden tavoitteena oli oppia muutosjohtamiseen liittyviä teorioita, käytännön muutosjohtamista, konsultointitaitoja ja kansainvälisessä ryhmässä työskentelyä.

Kehittämishankkeessa analysoitiin opettamista lähinnä Hofsteden kulttuuridimensioiden avulla. Lisäksi työssä pohdittiin oppimista ja opettamista konstruktivistisesta ja ymmärtämistä parantavasta näkökulmasta. Pääroolissa olivat erilaiset opetus- ja arviointimenetelmät, joita käytettiin kolmen vuoden aikana ”Tools” – kurssilla. Opiskelijoilta kerättiin kurssin jälkeen palautetta siitä, mitkä menetelmät tukivat parhaiten heidän oppimistaan.

Yleisesti ottaen kansainvälisten ryhmien opetuksessa korostuu opetusmenetelmien monimuotoisuuden suuri hyöty. Mitä enemmän eri kulttuureista opiskelijoita kurssilla on, sitä enemmän eri metodeja kannattaa käyttää, kuitenkin niin, että ne ovat linjassa opetettavien asioiden kanssa. Muutoksen hallintaa käsittelevään kurssiin sopivat erityisen hyvin erilaiset muutossimulaatiot, ryhmätehtävät, aktivoiva luento ja erityisesti ryhmätentti. Arviointimenetelmistä erityisesti ryhmätentti toimi erittäin hyvin yhdessä osittaisen yksilöarvioinnin kanssa.

Vaikka tämä kehittämishanke onkin ollut varsin henkilökohtainen, uuden opettajan oma prosessi yhtä kurssia kehitettäessä kolmen vuoden aikana, siitä on toivottavasti hyötyä myös muille, jotka päivittäin tekevät työtä kansainvälisten ryhmien parissa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste