Eettinen kuluttajabrändi: esimerkkinä Reilu Kauppa
Forsbacka, Marissa (2012)
Forsbacka, Marissa
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201121275
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201121275
Tiivistelmä
Tässä työssä tutkittiin eettistä kuluttajabrändiä; millainen on eettinen kuluttajabrändi, miten se voidaan määritellä? Työ on laadullinen tutkimus, dokumentaatioanalyysi. Työssä tarkasteltiin valmiita aineistoja tematisoimalla ja etsimällä niistä nousevia tyyppejä. Työtä ei ohjannut valmiit hypoteesit, vaan tutkittava aineisto oli lähtökohtana tulkinnoille ja eettisen kuluttajabrändin määritelmän syntymiselle.
Valmiiden tutkimusten ja aihetta koskevien aineistojen lisäksi työssä tarkasteltiin Reilu Kauppa -brändiä, koska sen katsottiin tuovan lisäarvoa tutkimukseen. Työn aihe rajattiin maantieteellisesti länsimaihin, pääpainona Suomi sekä kuluttajabrändeihin. Aiheen rajausta ohjasivat saatavilla olevat, riittävän laadukkaiksi ja merkittäväksi katsotut dokumentit aiheesta. Aihevalinnan taustalla oli useita seikkoja; aiheen ajankohtaisuus ja tutkimattomuus, brändistä ja eettisyydestä syntyvä mielenkiintoinen kombinaatio sekä oma mielenkiinto ja innostus niin eettisiin teemoihin kuin brändeihinkin.
Tutkimuksen mukaan eettiseen kuluttajabrändin liittyy muun muassa vaatimus sosiaalisen ja ympäristövastuun kantamisesta sekä ihmisoikeuksien edistämisestä niin paikallisesti kuin globaalistikin. Eettisen kuluttajabrändin merkittäviä menestystekijöitä ovat aitous ja kuluttajaluottamus; se on sitoutunut jatkuvasti pienentämään asiakkaan kokeman brändilupauksen ja -kokemuksen muodostavaa kuilua. Tutkimuksessa saatuja tuloksia, eettisen kuluttajabrändin määritelmää, voidaan jatkossa hyödyntää aiheeseen liittyvissä muissa tutkimuksissa ja pohdinnoissa.
Valmiiden tutkimusten ja aihetta koskevien aineistojen lisäksi työssä tarkasteltiin Reilu Kauppa -brändiä, koska sen katsottiin tuovan lisäarvoa tutkimukseen. Työn aihe rajattiin maantieteellisesti länsimaihin, pääpainona Suomi sekä kuluttajabrändeihin. Aiheen rajausta ohjasivat saatavilla olevat, riittävän laadukkaiksi ja merkittäväksi katsotut dokumentit aiheesta. Aihevalinnan taustalla oli useita seikkoja; aiheen ajankohtaisuus ja tutkimattomuus, brändistä ja eettisyydestä syntyvä mielenkiintoinen kombinaatio sekä oma mielenkiinto ja innostus niin eettisiin teemoihin kuin brändeihinkin.
Tutkimuksen mukaan eettiseen kuluttajabrändin liittyy muun muassa vaatimus sosiaalisen ja ympäristövastuun kantamisesta sekä ihmisoikeuksien edistämisestä niin paikallisesti kuin globaalistikin. Eettisen kuluttajabrändin merkittäviä menestystekijöitä ovat aitous ja kuluttajaluottamus; se on sitoutunut jatkuvasti pienentämään asiakkaan kokeman brändilupauksen ja -kokemuksen muodostavaa kuilua. Tutkimuksessa saatuja tuloksia, eettisen kuluttajabrändin määritelmää, voidaan jatkossa hyödyntää aiheeseen liittyvissä muissa tutkimuksissa ja pohdinnoissa.