Kasvata Puu : Kohti henkilökohtaista kasvua ja kehittymistä
Lundán, Johanna (2012)
Lundán, Johanna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201241570
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201241570
Tiivistelmä
Henkilökohtainen kasvu ja kehittyminen on ajankohtainen teema, joka on noussut yhä useammalle merkittäväksi arvoksi. Työn- ja ajanhallinnasta on siirrytty kokonaisvaltaiseen elämänhallintaan ja itsensä johtamiseen. Jatkuva kehittymisen paine ja lisääntynyt uupumus korostavat huolenpitoa omasta tehokkuudesta, uudistumisesta ja hyvinvoinnista.
Tällä kehittämistehtävällä oli kaksi päätavoitetta: Koota poikkitieteellinen näkemys henkilökohtaisesta kasvusta ja kehittymisestä ja rakentaa tältä pohjalta toimiva koulutuskonsepti. Tarkoituksena oli selvittää aiheen osatekijöitä. Lisäksi pyrkimyksenä oli miettiä, miten kukin voi edistää omaa prosessiaan ja millainen koulutuskonsepti tätä tukee. Lisäksi pohdittiin, miten koulutuksen rakentaminen edesauttaa tutkijan ammatillista kasvua kouluttajana. Aihetta tarkasteltiin yksilölähtöisesti. Taitoja voi kuitenkin hyödyntää ja soveltaa työyhteisössä tukeakseen ja ymmärtääkseen muita.
Kehittämistehtävän teoriaosuus koostui kahdesta aihealueesta: henkilökohtaisesta kasvusta ja kehittymisestä sekä koulutuksen rakentamisen pääopeista. Työ pohjautui itsensä johtamiseen ja toteuttamiseen. Aihealueiden tutkimus suoritettiin pääosin perehtymällä valmiiseen materiaaliin, kuten kirjallisuuteen. Synteesin tueksi tehtiin kyselytutkimus selvittämään suhtautumista ja mielenkiintoa aiheeseen. Koulutuksen kehittämistä edisti pilottikoulutuksista kerätty palaute.
Tutkimuksen ja kehitystyön perusteella yksi näkemys kasvun ja kehittymisen osatekijöistä on Matkalla Itseen, Voimaa, Määränpäät ja Uudistuminen. Prosessia kuvaamaan ja selventämään luotiin Puu-konsepti. Huomattiin myös, että henkilökohtainen kasvu ja kehittyminen pyrkii omaan täysimittaisuuteen. Lisäksi todettiin, että työnantajien olisi hyvä tarjota työntekijöille mahdollisuuksia henkilökohtaiseen kasvuun ja kehittymiseen. Jatkotoimenpiteenä koulutusta tulee kehittää tuottavaksi liiketoiminnaksi.
Tällä kehittämistehtävällä oli kaksi päätavoitetta: Koota poikkitieteellinen näkemys henkilökohtaisesta kasvusta ja kehittymisestä ja rakentaa tältä pohjalta toimiva koulutuskonsepti. Tarkoituksena oli selvittää aiheen osatekijöitä. Lisäksi pyrkimyksenä oli miettiä, miten kukin voi edistää omaa prosessiaan ja millainen koulutuskonsepti tätä tukee. Lisäksi pohdittiin, miten koulutuksen rakentaminen edesauttaa tutkijan ammatillista kasvua kouluttajana. Aihetta tarkasteltiin yksilölähtöisesti. Taitoja voi kuitenkin hyödyntää ja soveltaa työyhteisössä tukeakseen ja ymmärtääkseen muita.
Kehittämistehtävän teoriaosuus koostui kahdesta aihealueesta: henkilökohtaisesta kasvusta ja kehittymisestä sekä koulutuksen rakentamisen pääopeista. Työ pohjautui itsensä johtamiseen ja toteuttamiseen. Aihealueiden tutkimus suoritettiin pääosin perehtymällä valmiiseen materiaaliin, kuten kirjallisuuteen. Synteesin tueksi tehtiin kyselytutkimus selvittämään suhtautumista ja mielenkiintoa aiheeseen. Koulutuksen kehittämistä edisti pilottikoulutuksista kerätty palaute.
Tutkimuksen ja kehitystyön perusteella yksi näkemys kasvun ja kehittymisen osatekijöistä on Matkalla Itseen, Voimaa, Määränpäät ja Uudistuminen. Prosessia kuvaamaan ja selventämään luotiin Puu-konsepti. Huomattiin myös, että henkilökohtainen kasvu ja kehittyminen pyrkii omaan täysimittaisuuteen. Lisäksi todettiin, että työnantajien olisi hyvä tarjota työntekijöille mahdollisuuksia henkilökohtaiseen kasvuun ja kehittymiseen. Jatkotoimenpiteenä koulutusta tulee kehittää tuottavaksi liiketoiminnaksi.