Pienyrityksen strateginen markkinointi toiminnan kehityksen välineenä : Case: Yritys X
Rämö, Tea (2012)
Rämö, Tea
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201191504
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201191504
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää keinoja tehostaa toimeksiantajayrityksen toimintaa strategisen markkinoinnin suunnittelun kautta. Työn tarkoituksena oli löytää keinoja, joiden avulla yritys voi muokata toimintaansa tehokkaampaan suuntaan. Lisäksi selvitettiin, panostaako yritys markkinoinnissaan oikeisiin asioihin.
Toimeksiantajan päämääränä oli saada kehitysehdotuksia toimintansa kehittämiseksi. Näiden ehdotusten tuli olla sellaisia, että yrityksessä olisi valmiudet niiden eteenpäin viemiseen. Lisäksi haluttiin selkeyttää toimeksiantajan toimintaa.
Teoreettinen viitekehys pohjautui kirjallisuuteen strategisesta markkinoinnista sekä markkinoinnin suunnittelusta. Teorian sekä empirian painopiste oli nykytilanneanalyysissä sekä eri kilpailukeinojen vertailussa. Vallitsevan tilanteen analysoimisessa ja sen hyödyntämisessä käytettiin apuna mm. SWOT-analyysiä ja TOWS-matriisia. Kilpailukeinojen vertailu tehtiin neljän p:n avulla.
Tutkimusmenetelmä oli laadullinen, ja materiaalia kerättiin haastattelujen avulla sekä yrityksen arkistoa tutkimalla. Tulokset osoittivat ristiriidan yrityksen nykyisen markki-noinnin suuntaamisessa ja sen todellisen myyntitoiminnan ja -määrien välillä.
Kerätyn tiedon ansiosta paljastui, ettei yrityksessä kohdisteta markkinointia täysin tarkoituksenmukaisesti. Tämän vuoksi yrityksessä olisi tarpeen muuttaa markkinoinnin kohdistusta entistä enemmän pois yksityisasiakkaista. Lisäksi sekä olemassa olevaan että uutta luovaan suhde- ja kumppanuustoimintaan olisi hyvä panostaa enemmän. Molemmat edellä mainituista suhdetoiminnoista ovat yrityksessä jo arkipäivää, näin yrityksessä on jo valmiudet lähteä toteuttamaan kehitysehdotuksia.
Toimeksiantajan päämääränä oli saada kehitysehdotuksia toimintansa kehittämiseksi. Näiden ehdotusten tuli olla sellaisia, että yrityksessä olisi valmiudet niiden eteenpäin viemiseen. Lisäksi haluttiin selkeyttää toimeksiantajan toimintaa.
Teoreettinen viitekehys pohjautui kirjallisuuteen strategisesta markkinoinnista sekä markkinoinnin suunnittelusta. Teorian sekä empirian painopiste oli nykytilanneanalyysissä sekä eri kilpailukeinojen vertailussa. Vallitsevan tilanteen analysoimisessa ja sen hyödyntämisessä käytettiin apuna mm. SWOT-analyysiä ja TOWS-matriisia. Kilpailukeinojen vertailu tehtiin neljän p:n avulla.
Tutkimusmenetelmä oli laadullinen, ja materiaalia kerättiin haastattelujen avulla sekä yrityksen arkistoa tutkimalla. Tulokset osoittivat ristiriidan yrityksen nykyisen markki-noinnin suuntaamisessa ja sen todellisen myyntitoiminnan ja -määrien välillä.
Kerätyn tiedon ansiosta paljastui, ettei yrityksessä kohdisteta markkinointia täysin tarkoituksenmukaisesti. Tämän vuoksi yrityksessä olisi tarpeen muuttaa markkinoinnin kohdistusta entistä enemmän pois yksityisasiakkaista. Lisäksi sekä olemassa olevaan että uutta luovaan suhde- ja kumppanuustoimintaan olisi hyvä panostaa enemmän. Molemmat edellä mainituista suhdetoiminnoista ovat yrityksessä jo arkipäivää, näin yrityksessä on jo valmiudet lähteä toteuttamaan kehitysehdotuksia.