Digitaalinen markkinointi murroksessa - blogien käyttö yritysten markkinointiviestinnän välineenä
Suojoki, Tomi (2011)
Suojoki, Tomi
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121718731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121718731
Tiivistelmä
Digitaalinen markkinointi on murroksessa. Tekninen kehitys on saavuttanut tilanteen, jossa lähes jokainen voi olla yhteydessä Internetiin jatkuvasti, joko tietokoneelta tai puhelimesta käsin. Bloggaaminen on ilmiönä kasvanut huimaa vauhtia pienen piirin verkkokirjoittelusta varteenotettavaksi mediaksi. Uusi mediaympäristö luo uusia haasteita sekä viestintätapoja yrityksille.
Opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia millainen media bloggaaminen on yritysten markkinointiviestinnän välineenä. Tämä oli tarkoitus selvittää tutkimalla bloggaamista ilmiönä sekä yrityskäytössä: millaista on sisällöntuotanto, hyödyt ja riskit. Aiheesta ei ole tehty aikaisemmin tämän tyyppistä tutkimusta, joten aihe oli hyvin tuore ja mielenkiintoinen.
Tutkimus suoritettiin kolmen asiantuntijan puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Haastatteluissa käytettiin kuuden kohdan teemarunkoa, joka oli tehty nostaen aiheita lähdekirjallisuudesta. Tutkimukseen valitut asiantuntijat olivat: Jari Parantainen, konsultti, tietokirjailija sekä Talouselämän vuoden 2008 paras businessblogi kilpailun voittaja. Katleena Kortesuo, yrittäjä, kouluttaja, tietokirjailija. Sekä Riku Vassinen, digitaalisen markkinoinnin asiantuntija sekä kirjailija.
Tuloksissa selvisi, että bloggaaminen on sidottu hyvin vahvasti kirjoittajan persoonaan, sekä se vaatii pitkäjänteistä sitoutumista. Bloggaamisesta ei siis ole saatavilla pikavoittoja. Blogit soveltuvat erinomaisesti asiantuntijamaineen rakentamiseen, sekä yrityksen tuomiseen lähemmäs asiakkaita. Bloggaaminen on myös halpa ja vähäriskinen yrityskäytössä ja se sopii myös kirjojen sisällön tuottamiseen ja jalostamiseen. Bloggaaminen kuitenkin vaatii tietyn kirjallisen itseilmaisun tason, sekä suuren määrän toimialakohtaista asiantuntijuutta, joten kyseinen media ei varmastikaan sovellu jokaiselle yritykselle.
Opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia millainen media bloggaaminen on yritysten markkinointiviestinnän välineenä. Tämä oli tarkoitus selvittää tutkimalla bloggaamista ilmiönä sekä yrityskäytössä: millaista on sisällöntuotanto, hyödyt ja riskit. Aiheesta ei ole tehty aikaisemmin tämän tyyppistä tutkimusta, joten aihe oli hyvin tuore ja mielenkiintoinen.
Tutkimus suoritettiin kolmen asiantuntijan puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Haastatteluissa käytettiin kuuden kohdan teemarunkoa, joka oli tehty nostaen aiheita lähdekirjallisuudesta. Tutkimukseen valitut asiantuntijat olivat: Jari Parantainen, konsultti, tietokirjailija sekä Talouselämän vuoden 2008 paras businessblogi kilpailun voittaja. Katleena Kortesuo, yrittäjä, kouluttaja, tietokirjailija. Sekä Riku Vassinen, digitaalisen markkinoinnin asiantuntija sekä kirjailija.
Tuloksissa selvisi, että bloggaaminen on sidottu hyvin vahvasti kirjoittajan persoonaan, sekä se vaatii pitkäjänteistä sitoutumista. Bloggaamisesta ei siis ole saatavilla pikavoittoja. Blogit soveltuvat erinomaisesti asiantuntijamaineen rakentamiseen, sekä yrityksen tuomiseen lähemmäs asiakkaita. Bloggaaminen on myös halpa ja vähäriskinen yrityskäytössä ja se sopii myös kirjojen sisällön tuottamiseen ja jalostamiseen. Bloggaaminen kuitenkin vaatii tietyn kirjallisen itseilmaisun tason, sekä suuren määrän toimialakohtaista asiantuntijuutta, joten kyseinen media ei varmastikaan sovellu jokaiselle yritykselle.