Asiakastyytyväisyysselvitys Fredrikan Lähteelle
Knuutila, Anna (2012)
Knuutila, Anna
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202061961
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202061961
Tiivistelmä
Selvitykseni tavoitteena oli tutkia Porvoossa sijaitsevan hyvinvointikeskus Fredrikan Lähteen asiakastyytyväisyyttä. Selvitys keskittyi yrityksen lounas- ja kahvilatuotteiden sekä yrityksen muiden palveluiden tyytyväisyyden mittaamiseen, mutta tärkeä osa selvitystä oli myös tutkia asiakkaiden motiiveja käyttää yritystä. Selvityksessä kysyttiin myös asiakkaiden suhdetta luomu-ruokaan ja luomutuotteiden käyttöä kotitalouksissa. Motiivi työn tekemiselle oli se, ettei yritys ole tehnyt asiakastyytyväisyystutkimuksia ennen.
Selvitys toteutettiin kyselylomakkein toukokuussa 2011 kolmen viikon ajan. Lomake koostui strukturoiduista ja avoimista kysymyksistä. Vastauksia saatiin yhteensä 62 kappaletta. Asiakkailla oli myös mahdollisuus kirjoittaa vapaamuotoisesti sähköpostiin mietteitä yrityksestä ja luomu-ruoasta. Tämän asiakkaat kokivat vaivalloiseksi ja vastauksia saapui vain yksi kappale.
Tulosten perusteella asiakkaat olivat hyvin tyytyväisiä yrityksen asiakaspalveluun ja ilmapiiriin.
Lounas- ja kahvilatuotteisiin oltiin myös tyytyväisiä, mutta valikoimaan kaivattiin enemmän vaihtelevuutta. Tulokset osoittivat, että asiakkaille suuri motiivi käyttää yrityksen palveluja oli se, että yritys käyttää enemmäkseen luomutuotteita ja suosii lähialueen viljelijöitä. Tuloksista selvisi, että yrityksen asiakkaat suosivat luomutuotteita myös kotitalouksissa.
Selvityksen tekeminen antoi toimeksiantajalle varmuuden siitä, että luomutuotteiden käyttö ruo-anvalmistuksessa kannattaa ja asiakkaille se on suuri arvo. Selvitys muistutti kuitenkin, että on tärkeää pitää lounastarjonta monipuolisena ja vaihtelevana. Asiakastyytyväisyysmittaus on hyvä tehdä säännöllisesti, että pystytään seuraamaan yrityksen toimintaa ja kehittämään sitä parempaan suuntaan.
Selvitys toteutettiin kyselylomakkein toukokuussa 2011 kolmen viikon ajan. Lomake koostui strukturoiduista ja avoimista kysymyksistä. Vastauksia saatiin yhteensä 62 kappaletta. Asiakkailla oli myös mahdollisuus kirjoittaa vapaamuotoisesti sähköpostiin mietteitä yrityksestä ja luomu-ruoasta. Tämän asiakkaat kokivat vaivalloiseksi ja vastauksia saapui vain yksi kappale.
Tulosten perusteella asiakkaat olivat hyvin tyytyväisiä yrityksen asiakaspalveluun ja ilmapiiriin.
Lounas- ja kahvilatuotteisiin oltiin myös tyytyväisiä, mutta valikoimaan kaivattiin enemmän vaihtelevuutta. Tulokset osoittivat, että asiakkaille suuri motiivi käyttää yrityksen palveluja oli se, että yritys käyttää enemmäkseen luomutuotteita ja suosii lähialueen viljelijöitä. Tuloksista selvisi, että yrityksen asiakkaat suosivat luomutuotteita myös kotitalouksissa.
Selvityksen tekeminen antoi toimeksiantajalle varmuuden siitä, että luomutuotteiden käyttö ruo-anvalmistuksessa kannattaa ja asiakkaille se on suuri arvo. Selvitys muistutti kuitenkin, että on tärkeää pitää lounastarjonta monipuolisena ja vaihtelevana. Asiakastyytyväisyysmittaus on hyvä tehdä säännöllisesti, että pystytään seuraamaan yrityksen toimintaa ja kehittämään sitä parempaan suuntaan.