Sosiaalisen median hyödyntäminen hotellin markkinointiviestinnässä
Veikkolainen, Markus (2011)
Veikkolainen, Markus
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201251630
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201251630
Tiivistelmä
Sosiaalisen median eli yhteisöllisen median suosio on kasvanut kovaa vauhtia viime vuosina. Maailmanlaajuisesti sosiaalista mediaa käyttää satoja miljoonia ihmisiä päivittäin. Suomessa sosiaalisen median käyttäjiä on reilusti yli miljoona. Sosiaalinen media käsittää internetissä olevat sovellukset, mitkä mahdollistavat ihmisten välisen vapaan tiedon jakamisen ja kommunikoinnin. Tunnetuimpia sovelluksia ovat muun muassa yhteisöpalvelu Facebook sekä videopalvelu Youtube.
Monet hotellit ovat havainneet sosiaalisen median markkinointipotentiaalin. Nykyään useat hotellit hyödyntävät sosiaalista mediaa toiminnassaan. Sosiaalinen media mahdollistaa yritykselle uuden tavan viestiä asiakkaiden kanssa. Sen avulla yritys pystyy jakamaan tietoa, luomaan lisäarvoa sekä tuottamaan ihmisiä hyödyttävää sisältöä.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Pohjois-Euroopassa toimiva hotelliketju Scandic Hotels. Tämän opinnäytetyön aiheena oli selvittää miten hotelli pystyisi parhaiten hyödyntämään sosiaalista mediaa markkinointiviestinnässään. Tavoitteena oli ensisijaisesti saada selville, mitä ihmiset haluavat hotellin tarjoavan sosiaalisen median välityksellä ja minkälainen tulisi hotellin rooli olla sosiaalisessa mediassa. Vastauksia näihin kysymyksiin haettiin laajalla kyselytutkimuksella, mikä toteutettiin internetin välityksellä.
Internet-kysely toteutettiin kesällä 2011 ja vastaajia kertyi yhteensä 527. Kyselyn vastaajat tavoitettiin ainoastaan Facebookia hyödyntäen. Vastaajista suurin osa oli nuoria aikuisia. Tuloksista ilmenee, että sosiaalista mediaa käytetään todella paljon. Vastaajat hyödyntävät sosiaalisen median tarjoamaa tietoa tehdessään valintoja matkan tai hotellin suhteen. Varsinkin kuvia olisi oltava tarjolla laaja valikoima.
Ihmiset ovat kiinnostuneita tarjouksista ja kilpailuista. Vastaajien mielestä hotellin ei kuitenkaan tulisi käyttää sosiaalista mediaa perinteiseen yksisuuntaiseen markkinointiviestintään, vaan hotellin tulisi käyttää sosiaalista mediaa ihmisten kanssa kommunikointiin. Sosiaalisen median avulla hotellilla olisi mahdollisuus erottua ja luoda siitä kilpailuetu.
Monet hotellit ovat havainneet sosiaalisen median markkinointipotentiaalin. Nykyään useat hotellit hyödyntävät sosiaalista mediaa toiminnassaan. Sosiaalinen media mahdollistaa yritykselle uuden tavan viestiä asiakkaiden kanssa. Sen avulla yritys pystyy jakamaan tietoa, luomaan lisäarvoa sekä tuottamaan ihmisiä hyödyttävää sisältöä.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Pohjois-Euroopassa toimiva hotelliketju Scandic Hotels. Tämän opinnäytetyön aiheena oli selvittää miten hotelli pystyisi parhaiten hyödyntämään sosiaalista mediaa markkinointiviestinnässään. Tavoitteena oli ensisijaisesti saada selville, mitä ihmiset haluavat hotellin tarjoavan sosiaalisen median välityksellä ja minkälainen tulisi hotellin rooli olla sosiaalisessa mediassa. Vastauksia näihin kysymyksiin haettiin laajalla kyselytutkimuksella, mikä toteutettiin internetin välityksellä.
Internet-kysely toteutettiin kesällä 2011 ja vastaajia kertyi yhteensä 527. Kyselyn vastaajat tavoitettiin ainoastaan Facebookia hyödyntäen. Vastaajista suurin osa oli nuoria aikuisia. Tuloksista ilmenee, että sosiaalista mediaa käytetään todella paljon. Vastaajat hyödyntävät sosiaalisen median tarjoamaa tietoa tehdessään valintoja matkan tai hotellin suhteen. Varsinkin kuvia olisi oltava tarjolla laaja valikoima.
Ihmiset ovat kiinnostuneita tarjouksista ja kilpailuista. Vastaajien mielestä hotellin ei kuitenkaan tulisi käyttää sosiaalista mediaa perinteiseen yksisuuntaiseen markkinointiviestintään, vaan hotellin tulisi käyttää sosiaalista mediaa ihmisten kanssa kommunikointiin. Sosiaalisen median avulla hotellilla olisi mahdollisuus erottua ja luoda siitä kilpailuetu.