Muutosjohtaminen ja muutosten toteuttaminen ravintola-alalla: Case CMB Ravintolat Oy:n pilottihanke
Kaikkonen, Oskari (2012)
Kaikkonen, Oskari
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201191482
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201191482
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on produktityyppinen opinnäytetyö, jolla on kaksi produktia. Opinnäytetyön tavoitteena on tehdä CMB-Ravintolat Oy:n johtoryhmälle pilottihankkeen pohjalta ohje siitä, miten seuraavat yhtiön kämmentietokoneiden käyttöönottoprojektit toteutetaan mahdollisimman onnistuneesti. Kämmentietokoneiden avulla ravintolan on mahdollista tehostaa ja parantaa palveluprosessejaan. Opinnäytetyön tavoitteena on myös tehdä CMB-Ravintolat Oy:n toimintaan sopiva muutosjohtamisen malli. Opinnäytetyöprosessi alkoi marraskuussa 2010 CMB-Ravintolat Oy:n toteuttamasta pilottihankkeesta.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee muutosjohtamista yleisesti sekä ravintola-alalla. Maailma muuttuu koko ajan yhä kiihtyvämpään tahtiin ja muutokset vaikuttavat yrityksien toimintaan yhä enemmän. Muutosjohtamisen ja muutoksen hallitsemisen merkitys on kasvanut valtavasti yritysmaailmassa. Muutosjohtaminen on ihmisten tunteisiin vaikuttamista ja vaatii vankkaa ihmisten johtamisen toteuttamista.
Ravintola-ala on erittäin muutosaltis ala. Alan yrityksien on sopeuduttava muutoksiin menestyäkseen. Ravintola-alan muutosten yksi tärkeimmistä voimavaroista on ravintolan henkilökunta ja siksi alan muutosjohtaminen vaatiikin erityisen paljon henkilökunnan huomioimista, motivoimista ja osallistamista muutoksiin. Muutospositiivisella ilmapiirillä ja jatkuvan viestinnän toteutuksella on myös suuri merkitys muutosten onnistumiseen.
Opinnäytetyöprosessi oli suhteellisen pitkä, mutta erittäin opettavainen. Opinnäytetyön tekeminen opetti erityisesti ajankäytön ja kokonaisuuksien hallintaa. Työlle asetetut tavoitteet täyttyivät. Työn produktit olivat kuitenkin vain yhden opinnäytetyön tietojen pohjalta tehtyjä, joten niiden toimivuutta käytännössä on vaikea todentaa. Produktit toimivat kuitenkin toimeksiantajan tukena ja apuna tulevissa muutoksissa ja käyttöönottoprojekteissa.
Muutosjohtamisen merkitys tulee todennäköisesti ravintola-alalla kasvamaan eikä muutosjohtamista ole vielä alalla paljon tutkittu. Uusien tutkimustulosten perusteella on mahdollista saada lisää tietoa aiheesta sekä kehittää alaa ja alan yritysten toimintaa.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee muutosjohtamista yleisesti sekä ravintola-alalla. Maailma muuttuu koko ajan yhä kiihtyvämpään tahtiin ja muutokset vaikuttavat yrityksien toimintaan yhä enemmän. Muutosjohtamisen ja muutoksen hallitsemisen merkitys on kasvanut valtavasti yritysmaailmassa. Muutosjohtaminen on ihmisten tunteisiin vaikuttamista ja vaatii vankkaa ihmisten johtamisen toteuttamista.
Ravintola-ala on erittäin muutosaltis ala. Alan yrityksien on sopeuduttava muutoksiin menestyäkseen. Ravintola-alan muutosten yksi tärkeimmistä voimavaroista on ravintolan henkilökunta ja siksi alan muutosjohtaminen vaatiikin erityisen paljon henkilökunnan huomioimista, motivoimista ja osallistamista muutoksiin. Muutospositiivisella ilmapiirillä ja jatkuvan viestinnän toteutuksella on myös suuri merkitys muutosten onnistumiseen.
Opinnäytetyöprosessi oli suhteellisen pitkä, mutta erittäin opettavainen. Opinnäytetyön tekeminen opetti erityisesti ajankäytön ja kokonaisuuksien hallintaa. Työlle asetetut tavoitteet täyttyivät. Työn produktit olivat kuitenkin vain yhden opinnäytetyön tietojen pohjalta tehtyjä, joten niiden toimivuutta käytännössä on vaikea todentaa. Produktit toimivat kuitenkin toimeksiantajan tukena ja apuna tulevissa muutoksissa ja käyttöönottoprojekteissa.
Muutosjohtamisen merkitys tulee todennäköisesti ravintola-alalla kasvamaan eikä muutosjohtamista ole vielä alalla paljon tutkittu. Uusien tutkimustulosten perusteella on mahdollista saada lisää tietoa aiheesta sekä kehittää alaa ja alan yritysten toimintaa.