Skattekonto : förfarandets inverkan på bokföringsbyråers arbete
Åkerberg, Cecilia (2011)
Åkerberg, Cecilia
Yrkeshögskolan Novia
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201311786
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201311786
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att ta reda på hur implementeringen av skattekonto har gått för bokföringsbyråer. Teoridelen består av allmän skatteinformation, information om övervakningsanmälan och periodskattedeklarationen, skattekontoinformation, olika tjänster och koder samt olika ekonomiförvaltningsprogram. Som källor har bland annat skattekontolagen, Skatteförvaltningens broschyrer, Finansministeriets hemsidor och olika ekonomiförvaltningsprograms hemsidor använts. Undersökningen har gjorts med hjälp av en kvalitativ metod i form av intervjuer med fem personer på olika bokföringsbyråer i Väståbolands stad. Resultaten visar att skattekontot togs i bruk för snabbt och att det inte ännu fungerar som det borde. Målen att minska på företags byråkrati och penningrörelse anses inte ännu ha uppnåtts och skattebetalningarna syns inte i realtid på skattekontot. Registreringen av nya kunder är jobbig på grund av att det krävs så stark autentisering. Påbörjandet av ett andra skede av skattekontot har gett olika reaktioner bland respondenterna, där en del tänker att det skulle vara bra med alla skatter på skattekontot medan andra tänker att det skulle bli för oredigt. The purpose of this bachelor’s thesis is to find out how the implementation of Tax Account has gone for accounting firms. The theory consists of general tax information, information about the Monthly Tax Return and the Periodic Tax Return, information about the Tax Account, some services and codes plus information about various financial administration systems. For example the Tax Account Act, the Tax Administration’s brochures, the Ministry of Finance’s homepage and various financial administration systems’ homepages have been used as sources. The study was done using a qualitative method by interviewing five persons at different accounting firms in the town of Väståboland. The results show that the Tax Account was implemented too soon and that it still doesn’t work as it should work. The goal to decrease companies’ bureaucracy and money traffic is considered to not have been achieved yet and the tax payments are not shown in real-time on the Tax Account. The registration of new clients is difficult due to the strong authentication which is needed. The inception of a second stage of the Tax Account has given the respondents mixed reactions. Some think it could be a good thing while others think it could get too confusing.