L´Oréal Travel Retail: kohti Pariisia : motivaatio- ja palkitsemistyökalun kehittäminen Beauty Advisorin myyntityön tueksi
Ali-Löytty, Elli; Parjanen, Terhi (2012)
Ali-Löytty, Elli
Parjanen, Terhi
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202132131
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202132131
Tiivistelmä
Työ on mieluisinta silloin, kun se palkitsee ja tuottaa tekijälleen mielihyvää. Yrityksissä yleistyvät palkitsemisohjelmat liitetään usein ainoastaan suorituksen palkitsemiseen rahalla tai muilla hyödyillä, mutta samalla hankalammin mitattavissa olevan vuorovaikutuksen ja palautekulttuurin merkitys osana palkitsemista sivuutetaan. Työmotivaation kannalta merkittävimmät onnistumisen hetket koetaan kuitenkin usein juuri vuorovaikutuksellisissa tilanteissa, kun saadaan kiitosta ja tunnustusta hyvästä suorituksesta.
Tämä opinnäytetyö sai alkunsa tekijöiden omasta kiinnostuksesta työskennellä suuren ja kansainvälisen yrityksen kanssa, sekä halusta toteuttaa hyödyllinen kehittämisprojekti, joka liittyy kosmetiikan myyntityöhön. Idea motivointiin ja palkitsemiseen liittyvästä projektista esitettiin L´Oréal Travel Retailin Regional Manager Katja Sariolalle ja hän innostui ideasta. Tämän tyyppistä hanketta he olivat itsekin kaavailleet lähitulevaisuuteen.
Työyhteisön hyvinvointi, motivointi ja palkitseminen ovat ajankohtaisia aiheita. Erityisen tärkeitä ne ovat hajautetussa organisaatiossa kansainvälisellä työkentällä. L´Oréal Travel Retailin Beauty Advisorit työskentelevät kosmetiikan asiantuntijoina tax-free-myynnissä lentoasemien ja risteilylaivojen kosmetiikkamyymälöissä, ja heille kaivattiin lisätukea myynnin kehittämiseen. Tarkoituksena oli muodostaa toimiva motivointi- ja palkitsemiskokonaisuus toimeksiantajalla jo käytössä olevista ja nyt kehitettävästä työkalusta.
Opinnäytetyön tueksi toteutettiin Beauty Advisorien motivaatiota ja palkitsemistoiveita kartoittava Be a Star BA! -kysely. Suurena apuna oli myös toimeksiantajan konsultaatio. Motivaatioon ja palkitsemiseen perehdyttiin laajasti ennen kuin varsinainen työ rajautui nykyiseen muotoonsa motivointi- ja palkitsemistyökalu Star Cardiin ja Be a Star BA! -myyntikilpailuun. Johtavana ajatuksena työssä on L´Oréalin mission mukaan työntekijä yrityksen tärkeimpänä voimavarana.
Tämä opinnäytetyö sai alkunsa tekijöiden omasta kiinnostuksesta työskennellä suuren ja kansainvälisen yrityksen kanssa, sekä halusta toteuttaa hyödyllinen kehittämisprojekti, joka liittyy kosmetiikan myyntityöhön. Idea motivointiin ja palkitsemiseen liittyvästä projektista esitettiin L´Oréal Travel Retailin Regional Manager Katja Sariolalle ja hän innostui ideasta. Tämän tyyppistä hanketta he olivat itsekin kaavailleet lähitulevaisuuteen.
Työyhteisön hyvinvointi, motivointi ja palkitseminen ovat ajankohtaisia aiheita. Erityisen tärkeitä ne ovat hajautetussa organisaatiossa kansainvälisellä työkentällä. L´Oréal Travel Retailin Beauty Advisorit työskentelevät kosmetiikan asiantuntijoina tax-free-myynnissä lentoasemien ja risteilylaivojen kosmetiikkamyymälöissä, ja heille kaivattiin lisätukea myynnin kehittämiseen. Tarkoituksena oli muodostaa toimiva motivointi- ja palkitsemiskokonaisuus toimeksiantajalla jo käytössä olevista ja nyt kehitettävästä työkalusta.
Opinnäytetyön tueksi toteutettiin Beauty Advisorien motivaatiota ja palkitsemistoiveita kartoittava Be a Star BA! -kysely. Suurena apuna oli myös toimeksiantajan konsultaatio. Motivaatioon ja palkitsemiseen perehdyttiin laajasti ennen kuin varsinainen työ rajautui nykyiseen muotoonsa motivointi- ja palkitsemistyökalu Star Cardiin ja Be a Star BA! -myyntikilpailuun. Johtavana ajatuksena työssä on L´Oréalin mission mukaan työntekijä yrityksen tärkeimpänä voimavarana.