Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Utveckling av bytesbilsprocessen hos Oy Porvoon Autotarvike Ab
Lindquist, Mikael; Sarso, Kim (2009)
Lataukset:
Lindquist, Mikael
Sarso, Kim
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905273289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905273289
Tiivistelmä
Syftet med lärdomsprovet var att undersöka bytesbilsprocessens olika skeden hos Oy Porvoon Autotarvike Ab, samt utreda hur man kunde utveckla och effektivera dem. I bytesbilprocessen ingår följande tio skeden; inköpsbeslutet, värdering, offerten, överlåtande av nya bilen, reparation, placering i försäljningsutrymmet, urvalet, styrning av lager,
reklam och marknadsföring samt försäljning.
Uppdragsgivaren har insett att bytesbilarna står för en betydlig kostnad,då omloppstiden för bytesbilslagret har stigit i snitt till 160 dagar,från branschens optimala 30 dagar. När konkurrensen hårdnar är det motiverat att minimera kostnaderna för att kunna konkurrera resultatmässigt
positivt på marknaden.
Forskningsfrågorna, som lärdomsprovet ger svar på är; Vilka åtgärder krävs för att minska på bytesbilsprocessens omloppstid, samt hur kan bytesbilsprocessens olika skeden effektiveras. Arbetet är avgränsat till effektiveringen av bytesbilsprocessen och dess olika skeden.
Teorin handlar om processbeskrivningar hänvisade till bytesbilshandeln och faktorer som påverkar en effektiv processöverföring, samt om verksamhetssätt och anvisningar inom bilbranschen. Forskningsmetoden var kvalitativ och studien utfördes med hjälp av tre temaintervjuer.
Intervjuerna utfördes hos importören, en annan Toyotaåterförsäljare samt uppdragsgivaren, på respektive parters tjänsteplats.
Undersökningen visade betydande skillnader mellan aktörerna och deras verksamhetssätt. Största orsaken till gap och ineffektivitet var brist på tydliga och klara verksamhetsanvisningar och ansvarsområden. The aim of the thesis was to investigate the pre-owned car sales
process and its different phases at Oy Porvoon Autotarvike Ab, as well
as to find out how the process could be developed and made more
effective. The Pre-owned car sales process includes the following ten
steps; purchase decision, evaluation, offer, hand-over, repair,
placement on sales premises, selection, storage control, advertising and
marketing and sales.
The commissioner has recognized the pre-owned cars sales as a
significant cost as the turnover time for the storage has increased up to
160 days in average, from the branch optimal 30 days. It is highly
motivated to decrease the costs as the competition is getting tougher.
The study sought answers to the following questions: Which are the
actions needed to reduce the turnover-time for the pre-owned cars and
how could the whole process be made more effective. The thesis was
restricted to cover the rebuild and performance of the pre-owned car
sales process
The theoretical framework dealt with process management in
connection with the pre-owned car sales, factors influencing effective
process management as well as the course of action and branch
regulations. The research method was qualitative and material for the
empirical study was gathered in three theme interviews. The
interviewed were the importer, another Toyota- reseller and the
commissioner, at their respective locations.
The research showed significant dissimilarities between the actors and
their means of actions. The main reasons for gaps and inefficiency are
the lack of distinct and transparent guidelines and unclear area of
responsibility.
reklam och marknadsföring samt försäljning.
Uppdragsgivaren har insett att bytesbilarna står för en betydlig kostnad,då omloppstiden för bytesbilslagret har stigit i snitt till 160 dagar,från branschens optimala 30 dagar. När konkurrensen hårdnar är det motiverat att minimera kostnaderna för att kunna konkurrera resultatmässigt
positivt på marknaden.
Forskningsfrågorna, som lärdomsprovet ger svar på är; Vilka åtgärder krävs för att minska på bytesbilsprocessens omloppstid, samt hur kan bytesbilsprocessens olika skeden effektiveras. Arbetet är avgränsat till effektiveringen av bytesbilsprocessen och dess olika skeden.
Teorin handlar om processbeskrivningar hänvisade till bytesbilshandeln och faktorer som påverkar en effektiv processöverföring, samt om verksamhetssätt och anvisningar inom bilbranschen. Forskningsmetoden var kvalitativ och studien utfördes med hjälp av tre temaintervjuer.
Intervjuerna utfördes hos importören, en annan Toyotaåterförsäljare samt uppdragsgivaren, på respektive parters tjänsteplats.
Undersökningen visade betydande skillnader mellan aktörerna och deras verksamhetssätt. Största orsaken till gap och ineffektivitet var brist på tydliga och klara verksamhetsanvisningar och ansvarsområden.
process and its different phases at Oy Porvoon Autotarvike Ab, as well
as to find out how the process could be developed and made more
effective. The Pre-owned car sales process includes the following ten
steps; purchase decision, evaluation, offer, hand-over, repair,
placement on sales premises, selection, storage control, advertising and
marketing and sales.
The commissioner has recognized the pre-owned cars sales as a
significant cost as the turnover time for the storage has increased up to
160 days in average, from the branch optimal 30 days. It is highly
motivated to decrease the costs as the competition is getting tougher.
The study sought answers to the following questions: Which are the
actions needed to reduce the turnover-time for the pre-owned cars and
how could the whole process be made more effective. The thesis was
restricted to cover the rebuild and performance of the pre-owned car
sales process
The theoretical framework dealt with process management in
connection with the pre-owned car sales, factors influencing effective
process management as well as the course of action and branch
regulations. The research method was qualitative and material for the
empirical study was gathered in three theme interviews. The
interviewed were the importer, another Toyota- reseller and the
commissioner, at their respective locations.
The research showed significant dissimilarities between the actors and
their means of actions. The main reasons for gaps and inefficiency are
the lack of distinct and transparent guidelines and unclear area of
responsibility.