Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Läsnäolo ja improvisaatio

Tschirpke, Sanne (2011)

 
Avaa tiedosto
Bibliotheksversion.pdf (2.317Mt)
Lataukset: 


Tschirpke, Sanne
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201201518
Tiivistelmä
Työn toimeksiantaja on Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu. Työssä esitellään taitteellisen projektin tavoitteet, sen teoreettista taustaa ja menetelmät sekä tulokset. Projektin aiheena oli muusikon läsnäolon tutkiminen ja kehittyminen.

Projekti toteutui lukuvuonna 2008/2009 kokonaisvaltaisena prosessina, jossa pohdiskeltiin ja harjoiteltiin erilaisissa muodoissa läsnäoloa sekä kehitettiin samana improvisaatiotaitoa. Fokuksessa oli olotila soittamisen aikana sekä ne olotilaan vaikuttavat seikat. Keskeisiä kysymyksiä oli: Mikä on läsnäolo? Minkälainen rooli sillä on improvisoimisessa? Minkälaiset seikat vaikuttavat läsnäoloon ja miten läsnäoloa voi harjoitella?

Työssä keskustellaan improvisaatioon, läsnäoloon ja flow-kokemukseen liittyviä käsiteitä. Improvisoimiselle läsnäolon kannalta olennaisina piirteinä nimitetään dialogisuus, perinteen ja uusien elementtien tasapainottelu sekä heittäytyminen ja kontrollista luopuminen. Näistä piirteistä oli dialogisuus, heittäytyminen sekä kontrollista luopuminen projektissa erityisessä fokuksessa. Läsnäolo nähdään tilana, jossa ei olla omien ajatuksien vallassa. Siinä ollaan sekä tekemiseen keskittynyt että ajasta, tilasta ja omista ajatuksista ja kehosta tietoisia.

Työssä esitellään työn kirjoittajan taustaa improvisoivana muusikkona. Siinä kuvaillaan läsnäoloa kehittäviä harjoituksia henkilökohtaisissa harjoittelurutiineissa sekä julkisissa konserteissa. Konserttien kulkua kuvaillaan ja muusikon läsnäoloa analysoidaan. Läsnäolon analyysissa tarkkailtin seuraavia seikkoja: sisäisten äänien havaitsemista ja itse siihen suhtautumista, hengityksen kulkua, mukavuuden tunnetta, tietoisuutta omasta kehosta ja tilasta sekä yleisöstä.

Työssä todettiin, että projektin aikana on tapahtunut kehitystä läsnäolon suhteen. Kehitys näkyy erityisesti konserteissa. Läsnäoloon vaikuttavia seikkoja nimitetään: oma väsymys, esiintymistilanteen luonne, katsekontakti yleisöön ja ympäristöön, kärsivällisyys ja taukojen pitäminen. Työssä todetaan projektin tavoitteiden saavuttamista ja niin ollen projektin onnistumista.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste