Publiken spelar en roll
Laxén, Helena (2012)
Laxén, Helena
Yrkeshögskolan Novia
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201131321
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201131321
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia opiskelijoiden kokemuksia draamastrategia-ryhmäroolin käytöstä Wasa Teaterin Hemsång- näytelmän yleisötyössä. Yleisötyön kohderyhmän muodostivat peruskoulun 7 – 9 luokat sekä lukiot ja ammattikoulut. Opiskelijat osallistuivat yleisötyön työpajaan ennen tai jälkeen teatteriesityksen. Työpaja koostuu prosessidraamasta ja opiskelijat saavat ryhmäroolin. Opinnäytetyön tavoitteena on myös tutkia miten opiskelijoiden osallistuminen työpajaan vaikutti heidän kokemuksiinsa Hemsång- näytelmästä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmiä ovat opiskelijoiden ja opettajien täyttämät palautelomakkeet, työpajan kuva- ja videomateriaali sekä kootut muistiinpanot. Tuloksien mukaan suurin osa osallistujista suhtautui ryhmärooliin positiivisesti ja ryhmärooli toi heidät lähemmäksi näytelmän teemoja. Opinnäytetyön johtopäätös on että ryhmärooli saavutti tavoitteensa ja toimii näin ollen sekä pedagogisena että taiteellisena työvälineenä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmiä ovat opiskelijoiden ja opettajien täyttämät palautelomakkeet, työpajan kuva- ja videomateriaali sekä kootut muistiinpanot. Tuloksien mukaan suurin osa osallistujista suhtautui ryhmärooliin positiivisesti ja ryhmärooli toi heidät lähemmäksi näytelmän teemoja. Opinnäytetyön johtopäätös on että ryhmärooli saavutti tavoitteensa ja toimii näin ollen sekä pedagogisena että taiteellisena työvälineenä.