HANKINTOJEN JOHTAMINEN JA ASIAKASTUTKIMUS WETTERI POWER OY:LLE
Klemola, Piia (2011)
Klemola, Piia
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201251598
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201251598
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Wetteri Power Oy:lle. Wetteri Power Oy:n toimialana on uusien Volvo kuorma-autojen myynti sekä kuorma- ja linja-autojen huolto- ja varaosapalvelu. Wetteri Power Oy toimii Pohjois-Suomen alueella.
Työn tarkoituksena oli kartoittaa Wetteri Power Oy:n toimialueen kuljetusyritysten kaluston huoltopalvelu- ja varaosahankintoihin vaikuttavia tekijöitä sekä selvittää asiakasyritysten tyytyväisyyttä toimittajaan. Tavoitteena oli saada yksilöllistä ja merkittävää tietoa siitä, mitä asiakkaat pitävät tärkeänä ostopäätöstä tehdessään, mitkä tekijät vaikuttavat ostopäätöksen tekemiseen ja keitä ovat päätöksentekijät ostavassa organisaatiossa. Lisäksi kartoitettiin mahdollista varaosatoimituksien lisäpalvelun kehittämistarvetta.
Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin Webropol-työkalua apuna käyttäen verkossa toteutettuna suorakyselynä. Tutkimus suunnattiin Wetteri Powerin toimialueen suurasiakkaille.
Tutkimuksella saatiin Wetteri Power Oy:lle yksillöllistä ja merkittävää lisätietoa sen asiakkaista, näiden ostokäyttäytymisestä ja asiakastyytyväisyydestä. Tutkimuksella selvitettiin lisäksi asiakkaiden ostoprosesseja ja ostopäätökseen vaikuttavat henkilöt. Tutkimuksen mukaan asiakkaat olivat keskimäärin tyytyväisiä niin kaluston huoltopalvelu- ja varaosahankintoihin vaikuttaviin tekijöihin kuin saamaansa palveluun Wetterillä. Varaosatoimituksien lisäpalvelun kehittämistarve oli tutkimuksen perusteella vähäinen, mutta herätti ajatuksen jatkotutkimusaiheesta.
Työn tarkoituksena oli kartoittaa Wetteri Power Oy:n toimialueen kuljetusyritysten kaluston huoltopalvelu- ja varaosahankintoihin vaikuttavia tekijöitä sekä selvittää asiakasyritysten tyytyväisyyttä toimittajaan. Tavoitteena oli saada yksilöllistä ja merkittävää tietoa siitä, mitä asiakkaat pitävät tärkeänä ostopäätöstä tehdessään, mitkä tekijät vaikuttavat ostopäätöksen tekemiseen ja keitä ovat päätöksentekijät ostavassa organisaatiossa. Lisäksi kartoitettiin mahdollista varaosatoimituksien lisäpalvelun kehittämistarvetta.
Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin Webropol-työkalua apuna käyttäen verkossa toteutettuna suorakyselynä. Tutkimus suunnattiin Wetteri Powerin toimialueen suurasiakkaille.
Tutkimuksella saatiin Wetteri Power Oy:lle yksillöllistä ja merkittävää lisätietoa sen asiakkaista, näiden ostokäyttäytymisestä ja asiakastyytyväisyydestä. Tutkimuksella selvitettiin lisäksi asiakkaiden ostoprosesseja ja ostopäätökseen vaikuttavat henkilöt. Tutkimuksen mukaan asiakkaat olivat keskimäärin tyytyväisiä niin kaluston huoltopalvelu- ja varaosahankintoihin vaikuttaviin tekijöihin kuin saamaansa palveluun Wetterillä. Varaosatoimituksien lisäpalvelun kehittämistarve oli tutkimuksen perusteella vähäinen, mutta herätti ajatuksen jatkotutkimusaiheesta.