Digitaalisen taideyrityksen kansainvälistyminen Japanin taidemarkkinoille
Mikkanen, Niina (2012)
Mikkanen, Niina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202272560
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202272560
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Art To My Home Oy:lle, joka on kansainvälistyvä taidealan yritys. Työn tavoitteena oli luoda Art To My Home Oy:lle kuva Japanin taidemarkkinoista.
Työssä selvitettiin japanilaisten taiteilijoiden työllisyys- sekä taloudellinen tilanne. Työssä tutkittiin myös japanilaistentaiteen ostajien mielipiteitä kyselytutkimuksen ja haastatteluiden avulla. Kyselyn ja haastatteluiden kohderyhmään kuului sekä suomalaisia, että japanilaisia taidealan asiantuntijoita. Työn näkökulmana on strategisen johtamisen ensimmäinen vaihe, eli analysoinnin vaihe.
Tutkimuksen teoriaosuus koostuu kattavasta selvityksestä Japanin asemasta kansainvälisillä taidemarkkinoilla ja kulttuurisista eroista, jotka katsottiin tärkeiksi. Työn empiirinen osuus koostuu samoista seikoista, mutta niitä käsiteltiin juuri Art To My Home Oy:n osalta.
Opinnäytetyö tehtiin suurimmaksi osaksi kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Aineisto on hankittu käyttämällä kyselyä, jossa oli suurimmaksi osaksi avoimia kysymyksiä sekä haastatteluja. Tuloksia peilattiin jo olemassa olevaan viitekehykseen, jonka tuloksena saatiin aikaan tämän opinnäytetyön tulokset ja johtopäätökset.
Tällä opinnäytetyöllä saavutetut tulokset auttavat Art To My Home Oy:tä aloittamaan toimintansa Japanissa ja saamaan yhteyden tuleviin yhteistyökumppaneihin.
Työssä selvitettiin japanilaisten taiteilijoiden työllisyys- sekä taloudellinen tilanne. Työssä tutkittiin myös japanilaistentaiteen ostajien mielipiteitä kyselytutkimuksen ja haastatteluiden avulla. Kyselyn ja haastatteluiden kohderyhmään kuului sekä suomalaisia, että japanilaisia taidealan asiantuntijoita. Työn näkökulmana on strategisen johtamisen ensimmäinen vaihe, eli analysoinnin vaihe.
Tutkimuksen teoriaosuus koostuu kattavasta selvityksestä Japanin asemasta kansainvälisillä taidemarkkinoilla ja kulttuurisista eroista, jotka katsottiin tärkeiksi. Työn empiirinen osuus koostuu samoista seikoista, mutta niitä käsiteltiin juuri Art To My Home Oy:n osalta.
Opinnäytetyö tehtiin suurimmaksi osaksi kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Aineisto on hankittu käyttämällä kyselyä, jossa oli suurimmaksi osaksi avoimia kysymyksiä sekä haastatteluja. Tuloksia peilattiin jo olemassa olevaan viitekehykseen, jonka tuloksena saatiin aikaan tämän opinnäytetyön tulokset ja johtopäätökset.
Tällä opinnäytetyöllä saavutetut tulokset auttavat Art To My Home Oy:tä aloittamaan toimintansa Japanissa ja saamaan yhteyden tuleviin yhteistyökumppaneihin.