Lapsilähtöisyyden vertailua montessorileikkikoulun ja päiväkodin työntekijöiden näkökulmasta
Tupelin, Ilona (2012)
Tupelin, Ilona
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202282629
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202282629
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli vertailla, miten montessorileikkikoulun ja päiväkodin työntekijöiden näkemykset lapsilähtöisyydestä eroavat toisistaan. Opinnäytetyössä selvitettiin miten työntekijät määrittelevät lapsilähtöisyyden, miten lapsilähtöisyys näkyy käytännössä leikkikoulun ja päiväkodin arjessa ja minkälainen rooli aikuisella ja lapsella on ryhmässä. Tämän lisäksi opinnäytetyössä kartoitettiin, miten työntekijät ottavat lapsen yksilöllisyyden huomioon.
Lapsilähtöisyyttä on tutkittu aikaisemminkin, mutta vertailevaa opinnäytetyötä montessorileikkikoulun ja päiväkodin työntekijöiden näkemyksistä ei ole tehty. Opinnäytetyö antaa uudenlaista tietoa lapsilähtöisyyden toteutumisesta leikkikoulussa ja päiväkodissa.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Aineisto saatiin haastattelemalla kahta montessorileikkikoulun sekä kahta päiväkodin työntekijää. Tutkimusaineiston analysoin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyössä sain selville, että montessorileikkikoulun työntekijät kunnioittavat pedagogiikkaa kokonaisvaltaisesti. Lapsilähtöisyyden määritelmä perustui montessoripedagogiikan keskeiseen sisältöön; toiminnan tulee lähteä lapsesta, jolloin lapsi on aktiivinen ja aikuinen passiivinen havainnoija, jonka tehtävänä on saada lapsi kiinnostumaan itsenäisesti tehtävistä. Pedagogiikka näkyi myös käytännön arjessa, aikuisten ja lasten rooleissa sekä yksilöllisyyden huomioon ottamisessa. Päiväkodin työntekijät määrittelivät lapsilähtöisyyden lapsen osallisuutena, ainutkertaisuuden kunnioittamisena sekä interaktiivisena kasvatustyönä. Elämän- ja työelämän kokemukset vaikuttivat lapsilähtöisyyteen käytännön arjessa, aikuisten ja lasten rooleissa sekä yksilöllisyyden huomioon ottamisessa. Työntekijöiden näkemykset olivat samanlaisia kasvatuskumppanuudesta sekä vanhempien kunnioituksesta lapsen ensisijaisena asiantuntijana. Kaikki heistä myös kunnioittivat lapsen ainutkertaisuutta.
Opinnäytetyö on hyödyllinen kaikille, jotka ovat kiinnostuneet varhaiskasvatuksesta sekä montessoripedagogiikasta.
Lapsilähtöisyyttä on tutkittu aikaisemminkin, mutta vertailevaa opinnäytetyötä montessorileikkikoulun ja päiväkodin työntekijöiden näkemyksistä ei ole tehty. Opinnäytetyö antaa uudenlaista tietoa lapsilähtöisyyden toteutumisesta leikkikoulussa ja päiväkodissa.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Aineisto saatiin haastattelemalla kahta montessorileikkikoulun sekä kahta päiväkodin työntekijää. Tutkimusaineiston analysoin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyössä sain selville, että montessorileikkikoulun työntekijät kunnioittavat pedagogiikkaa kokonaisvaltaisesti. Lapsilähtöisyyden määritelmä perustui montessoripedagogiikan keskeiseen sisältöön; toiminnan tulee lähteä lapsesta, jolloin lapsi on aktiivinen ja aikuinen passiivinen havainnoija, jonka tehtävänä on saada lapsi kiinnostumaan itsenäisesti tehtävistä. Pedagogiikka näkyi myös käytännön arjessa, aikuisten ja lasten rooleissa sekä yksilöllisyyden huomioon ottamisessa. Päiväkodin työntekijät määrittelivät lapsilähtöisyyden lapsen osallisuutena, ainutkertaisuuden kunnioittamisena sekä interaktiivisena kasvatustyönä. Elämän- ja työelämän kokemukset vaikuttivat lapsilähtöisyyteen käytännön arjessa, aikuisten ja lasten rooleissa sekä yksilöllisyyden huomioon ottamisessa. Työntekijöiden näkemykset olivat samanlaisia kasvatuskumppanuudesta sekä vanhempien kunnioituksesta lapsen ensisijaisena asiantuntijana. Kaikki heistä myös kunnioittivat lapsen ainutkertaisuutta.
Opinnäytetyö on hyödyllinen kaikille, jotka ovat kiinnostuneet varhaiskasvatuksesta sekä montessoripedagogiikasta.