Taidelainaamo Taidekehä kuvataiteen oppijoiden oppimisympäristönä : tekemällä oppimisen näkökulma
Ruohomäki, Susanna (2012)
Ruohomäki, Susanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203022733
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203022733
Tiivistelmä
Tässä kehittämishankkeessa on tarkasteltu Taidelainaamo Taidekehän rakentumista kuvataiteen oppijoiden fyysiseksi, sosiaaliseksi ja ennen kaikkea didaktiseksi oppimisympäristöksi. Työn teoreettisena lähtökohtana on ollut John Deweyn pragmatistinen oppimiskäsitys ja siihen pohjautuva käytännöllinen pedagogiikka. Käytännöllisen pedagogiikan keskeisinä periaatteina ovat toiminta ja siitä saatavat kokemukset. Tässä hankkeessa teoriapohjana on käytetty tekemällä oppimisen, kehittämispohjaisen oppimisen sekä projektioppimisen näkökulmia. Näitä kolmea teoriaa yhdistää oppimisen kokemuksellisuus, sosiaalisuus ja työelämälähtöisyys.
Taidelainaamo Taidekehä on aloittanut toimintansa Satakunnan ammattikorkeakoulussa Kankaanpään Taidekoulun kampuksella sekä Kankaanpään kaupunginkirjastossa 4.12.2010. Taidelainaamojen toimintaideana on tarjota palvelut ja paikka, josta asiakas voi lainata taidetta pientä kuukausimaksua vastaan. Kuvataiteen oppijat ja asiantuntijat ovat olleet mukana kehittämässä taidelainaamoa oppimisympäristönä.
Taidelainaamo Taidekehästä on muodostunut kuvataiteen oppijoille toiminnallinen oppimisympäristö, jossa mahdollistuu työelämälähtöinen kokemuksellinen oppiminen. Taidelainaamo Taidekehän kehittäminen edelleen sosiaalisena ja didaktisena oppimisympäristönä edellyttää työelämälähtöisen hankkeen linkittämistä kiinteäksi osaksi kuvataiteen opetussuunnitelmaa.
Taidelainaamo Taidekehä on aloittanut toimintansa Satakunnan ammattikorkeakoulussa Kankaanpään Taidekoulun kampuksella sekä Kankaanpään kaupunginkirjastossa 4.12.2010. Taidelainaamojen toimintaideana on tarjota palvelut ja paikka, josta asiakas voi lainata taidetta pientä kuukausimaksua vastaan. Kuvataiteen oppijat ja asiantuntijat ovat olleet mukana kehittämässä taidelainaamoa oppimisympäristönä.
Taidelainaamo Taidekehästä on muodostunut kuvataiteen oppijoille toiminnallinen oppimisympäristö, jossa mahdollistuu työelämälähtöinen kokemuksellinen oppiminen. Taidelainaamo Taidekehän kehittäminen edelleen sosiaalisena ja didaktisena oppimisympäristönä edellyttää työelämälähtöisen hankkeen linkittämistä kiinteäksi osaksi kuvataiteen opetussuunnitelmaa.