Esite Turun uudistetusta perhevalmennusmallista neuvoloiden käyttöön
Rinne, Saija; Tukkiniemi, Elina (2011)
Rinne, Saija
Tukkiniemi, Elina
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203022751
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203022751
Tiivistelmä
Opinnäytetyö pohjautuu Turun sosiaali- ja terveystoimen aloittamaan Kymppi-hankkeeseen, jonka tarkoitus on kehittää Turun neuvolatoimintaa 2010-luvulla. Turun AMK toimii yhteistyössä Kymppi-hankkeen kanssa osallistuen Valmiina Vanhemmuuteen – eli VAVA- projektin toteutukseen, jonka avulla Turun uudistettu perhevalmennusmalli otetaan käyttöön.
Opinnäytetyön tarkoitus on tuottaa neuvoloiden käyttöön vanhemmille suunnattu esite Turun uudistetusta perhevalmennusmallista. Opinnäytetyössä syvennytään seksuaali- ja lisääntymisterveyteen sekä perhevalmennukseen, ja tutkitaan hyvän esitteen ominaisuuksia graafisen suunnittelun, viestinnän ja mainonnan keinojen kautta. Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsaustyyppisenä työnä.
Työssä perehdyttiin Miia Tuomisen Valmiina vanhemmuuteen -perhevalmennusmalliin, johon esitteen sisältö pohjautuu. Esitteen ulkoasussa käytettiin Turun kaupungin graafista ohjeistusta. Suunnittelussa hyödynnettiin kirjallisuuskatsauksen tuotoksia esitteen hyvistä ominaisuuksista. Työssä nousee esille, että esitteen luomisessa on tärkeää tehdä ulkoiset ja sisällölliset valinnat tietoisesti ja perustellusti. Näin syntyy toimiva kokonaisuus, joka vaikuttaa olennaisesti esitetyn asian kiinnostavuuteen. Esite, jolla on selkeä ja miellyttävä ulkoasu, herättää vanhemmissa halua osallistua perhevalmennukseen. Esite on mainos perhevalmennuksesta, joten sen tulee olla edustava ja antaa oikeanlaista tietoa vanhemmille. Nämä seikat huomioitiin esitettä tehdessä.
Kuluttajayhteiskunnassa tehdään päätöksiä yrityksen luoman imagon perusteella. Imago koostuu jokaisen yrityksen kanssa tehdyn kohtaamisen perusteella; työntekijän kanssa, web-sivuilla tai kirjallisen tuotoksen perusteella. Tämä koskee myös terveydenhuoltoa. Neuvolan yleisilmeeseen ja ulosantiin tulisi kiinnittää huomiota joka osa-alueella. Herättämällä perheiden mielenkiinnon perhevalmennusta kohtaan useammat haluaisivat osallistua siihen.
Opinnäytetyön tarkoitus on tuottaa neuvoloiden käyttöön vanhemmille suunnattu esite Turun uudistetusta perhevalmennusmallista. Opinnäytetyössä syvennytään seksuaali- ja lisääntymisterveyteen sekä perhevalmennukseen, ja tutkitaan hyvän esitteen ominaisuuksia graafisen suunnittelun, viestinnän ja mainonnan keinojen kautta. Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsaustyyppisenä työnä.
Työssä perehdyttiin Miia Tuomisen Valmiina vanhemmuuteen -perhevalmennusmalliin, johon esitteen sisältö pohjautuu. Esitteen ulkoasussa käytettiin Turun kaupungin graafista ohjeistusta. Suunnittelussa hyödynnettiin kirjallisuuskatsauksen tuotoksia esitteen hyvistä ominaisuuksista. Työssä nousee esille, että esitteen luomisessa on tärkeää tehdä ulkoiset ja sisällölliset valinnat tietoisesti ja perustellusti. Näin syntyy toimiva kokonaisuus, joka vaikuttaa olennaisesti esitetyn asian kiinnostavuuteen. Esite, jolla on selkeä ja miellyttävä ulkoasu, herättää vanhemmissa halua osallistua perhevalmennukseen. Esite on mainos perhevalmennuksesta, joten sen tulee olla edustava ja antaa oikeanlaista tietoa vanhemmille. Nämä seikat huomioitiin esitettä tehdessä.
Kuluttajayhteiskunnassa tehdään päätöksiä yrityksen luoman imagon perusteella. Imago koostuu jokaisen yrityksen kanssa tehdyn kohtaamisen perusteella; työntekijän kanssa, web-sivuilla tai kirjallisen tuotoksen perusteella. Tämä koskee myös terveydenhuoltoa. Neuvolan yleisilmeeseen ja ulosantiin tulisi kiinnittää huomiota joka osa-alueella. Herättämällä perheiden mielenkiinnon perhevalmennusta kohtaan useammat haluaisivat osallistua siihen.