Verkkokauppa osana Yritys Oy:n kanavaratkaisuja
Jukarainen, Nico (2012)
Jukarainen, Nico
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203022767
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203022767
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten ja millainen verkkokauppa toimii osana Yritys Oy:n myyntikanavaratkaisuja. Työn toimeksiantaja on vähittäiskaupan alan yritys, jolla on liiketoimintaa niin tavaratalojen kuin vaatekauppojen alalla. Työn tutkimusongelmana oli ratkaista toimivan verkkokaupan osa-alueet osana Yritys Oy:n liiketoimintaa ja saada perustavanlaatuinen tieto mahdollisuuksista toteuttaa verkkokauppa itsenäiseksi osaksi tämänhetkistä liiketoimintaa kivijalkakauppojen rinnalle. Toimeksiantaja kokee verkkokaupan merkittäväksi ja potentiaaliseksi vaihtoehdoksi kasvattaa myyntiä.
Työni teoriaosuus muodostui verkkoliiketoiminnan sekä verkkokaupan osa-alueista. Verkkoliiketoiminta on suurempi kokonaisuus jossa verkkokauppa toimii, joten sen käsittely tapahtui yleisellä tasolla. Verkkokaupan osuus oli syvällisempi ja siinä käsittelin työn tavoitteen kannalta oleellisia asioita.
Tutkimusmenetelmät jakautuivat kahtia suurempaan tilastolliseen tutkimukseen sekä pienempään laadulliseen benchmarking-tutkimukseen. Työn päätutkimus oli toimeksiantajan myymälöissä asioiville asiakkaille suoritettu kyselylomaketutkimus. Kyselylomake oli strukturoitu, ja siinä oli monivalintakysymyksiä sekä asteikkoihin perustuvia väittämiä. Myös muutamia avoimia kohtia käytin nostamaan lomakkeen tehoa. Kyselytutkimuksen ensimmäisenä tavoitteena oli saada tietoa heidän suhteestaan verkkokauppoihin yleensä. Toisena tavoitteena oli selvittää heidän mielipiteitään kehitteillä olevaa toimeksiantajan verkkokauppaa kohtaan ottaen huomioon kaikki verkkokaupan käynnistämisen kannalta oleelliset seikat. Benchmarking-tutkimuksen tarkoituksena oli antaa toimeksiantajalle laadullinen tieto siitä, millaisia hyvät verkkokaupat ovat ja kuinka kilpailevien yritysten verkkokaupat toimivat.
Tuloksista tuli selvästi ilmi verkkokaupan luotettavuuden ja helppokäyttöisyyden merkitys asiakkaalle. Verkkokauppa sivuston yleisten ominaisuuksien, kuten nopeuden, selkeyden, monipuolisten maksu- ja toimitustapojen ja tuoteinformaation laadun tulee olla kunnossa. Asiakaspalvelun tulee olla löydettävissä ja yrityksen olisi hyvä pystyä tarjoamaan asiakkaalle jotain konkreettista lisäarvoa. Asiakkaiden tulee kokea verkkokaupan olevan hyödyllinen. Tuotevalikoima on yrityksen verkkokaupan keskusta; verkkokaupan toiminta rakentuu asiakkaita kiinnostavien tuotteiden ympärille. Verkkoon laajentuvan yrityksen tulee olla tietoinen verkkonäkyvyydestä sekä työkaluista kehittää sitä, jo kovan kilpailun takia. Molempien toimeksiantajan myymälätyyppien asiakkaat antoivat positiivisen vastaanoton verkkokaupalle. Verkkotuotteiden noutomahdollisuus saattaisi olla hyvä lisäarvo. Toimeksiantajan täytyy ottaa jokainen tuloksista saatu osa-alue huomioon verkkokauppaa käynnistäessään; verkkokauppa tehdään asiakkaalle.
Työstä ja sen tuloksista oli olennaista hyötyä niin itselleni kuin toimeksiantajayritykselle. Opinnäytetyön tekeminen tuki erinomaisesti tulevaa työllistymistäni yritykseen ja työskentelyäni verkkokauppaprojektin parissa. Työn tekemisen ansioista sain merkittävää tietotaitoa aiheeseen liittyen.
Työni teoriaosuus muodostui verkkoliiketoiminnan sekä verkkokaupan osa-alueista. Verkkoliiketoiminta on suurempi kokonaisuus jossa verkkokauppa toimii, joten sen käsittely tapahtui yleisellä tasolla. Verkkokaupan osuus oli syvällisempi ja siinä käsittelin työn tavoitteen kannalta oleellisia asioita.
Tutkimusmenetelmät jakautuivat kahtia suurempaan tilastolliseen tutkimukseen sekä pienempään laadulliseen benchmarking-tutkimukseen. Työn päätutkimus oli toimeksiantajan myymälöissä asioiville asiakkaille suoritettu kyselylomaketutkimus. Kyselylomake oli strukturoitu, ja siinä oli monivalintakysymyksiä sekä asteikkoihin perustuvia väittämiä. Myös muutamia avoimia kohtia käytin nostamaan lomakkeen tehoa. Kyselytutkimuksen ensimmäisenä tavoitteena oli saada tietoa heidän suhteestaan verkkokauppoihin yleensä. Toisena tavoitteena oli selvittää heidän mielipiteitään kehitteillä olevaa toimeksiantajan verkkokauppaa kohtaan ottaen huomioon kaikki verkkokaupan käynnistämisen kannalta oleelliset seikat. Benchmarking-tutkimuksen tarkoituksena oli antaa toimeksiantajalle laadullinen tieto siitä, millaisia hyvät verkkokaupat ovat ja kuinka kilpailevien yritysten verkkokaupat toimivat.
Tuloksista tuli selvästi ilmi verkkokaupan luotettavuuden ja helppokäyttöisyyden merkitys asiakkaalle. Verkkokauppa sivuston yleisten ominaisuuksien, kuten nopeuden, selkeyden, monipuolisten maksu- ja toimitustapojen ja tuoteinformaation laadun tulee olla kunnossa. Asiakaspalvelun tulee olla löydettävissä ja yrityksen olisi hyvä pystyä tarjoamaan asiakkaalle jotain konkreettista lisäarvoa. Asiakkaiden tulee kokea verkkokaupan olevan hyödyllinen. Tuotevalikoima on yrityksen verkkokaupan keskusta; verkkokaupan toiminta rakentuu asiakkaita kiinnostavien tuotteiden ympärille. Verkkoon laajentuvan yrityksen tulee olla tietoinen verkkonäkyvyydestä sekä työkaluista kehittää sitä, jo kovan kilpailun takia. Molempien toimeksiantajan myymälätyyppien asiakkaat antoivat positiivisen vastaanoton verkkokaupalle. Verkkotuotteiden noutomahdollisuus saattaisi olla hyvä lisäarvo. Toimeksiantajan täytyy ottaa jokainen tuloksista saatu osa-alue huomioon verkkokauppaa käynnistäessään; verkkokauppa tehdään asiakkaalle.
Työstä ja sen tuloksista oli olennaista hyötyä niin itselleni kuin toimeksiantajayritykselle. Opinnäytetyön tekeminen tuki erinomaisesti tulevaa työllistymistäni yritykseen ja työskentelyäni verkkokauppaprojektin parissa. Työn tekemisen ansioista sain merkittävää tietotaitoa aiheeseen liittyen.