Henkilöstöjohtamisen vaikutus työmotivaatioon : Case: Suomen Tähtihovi Oy
Kortesmäki, Tiina (2009)
Kortesmäki, Tiina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906043705
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906043705
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulu Tiivistelmä
Laurea Leppävaara
Palvelujen tuottamisen ja johtamisen koulutusohjelma
Tiina Kortesmäki
Henkilöstöjohtamisen vaikutus työmotivaatioon
case: Suomen Tähtihovit Oy
Toukokuu 2008 Sivumäärä 50+9
Esimiehen rooli työntekijöiden motivoinnissa on keskeinen. Pienissä yrityksissä ja organisaatioissa ei välttämättä ole resursseja erilliselle henkilöstöosastolle tai henkilöstöjohtajalle. Yrityksen henkilöstöjohtaminen on jokaisen yksikön esimiehen vastuulla. Esimiehellä on oltava vankka tietous siitä, mikä ihmisiä motivoi ja kuinka erilaisia ihmisiä tulee johtaa. Esimiehen tulee tunnistaa erityyppiset työntekijät alaisuudessaan ja toimittava niin että, että jokainen työntekijä on motivoitunut ja työskentelee yhteisen päämäärän hyväksi.
Työn tilasi Suomen Tähtihovit Oy, joka on Oy Teboil Ab:n tytäryhtiö. Yhtiössä on yhteensä yhdeksän liikenneasemaa, joista yhdessä työskentelen itse. Liikenneasemien jokapäiväisestä toiminnasta vastaavat tulosvastuulliset liikenneasemapäälliköt.
Työn keskeisenä tavoitteena oli selvittää vaikuttaako päivittäinen henkilöstöjohtaminen, työntekijöiden työmotivaatioon. Tutkimuksessani selvitin miten ja mitkä osa-alueet esimiehen jokapäiväisissä henkilöstöjohtamistaidoissa vaikuttavat työntekijöiden työmotivaatioon. Rajasin työssäni henkilöstöjohtamisen tarkoittamaan ihmisten johtamistaitoja päivittäisessä työskentelyssä. Selvitin vaikuttaako esimerkiksi palautteen antaminen, ohjaus ja tuki, vastuun antaminen, delegointi, sosiaaliset taidot, ristiriitojen hallinta, tiedon välittäminen ja esimiehen ja työntekijän välinen kanssakäyminen työntekijöiden motivaatioon.
Tutkimusmenetelmä työssä oli kaksiosainen. Tutkimus aloitettiin kvantitatiivisena, lähettämällä kyselylomake koko Suomen Tähtihovit Oy:n asemien henkilökunnalle. Tämän kyselyn perusteella syvennyttiin tarkemmin päivittäisjohtamisen osa-alueisiin ja niiden vaikutuksiin kvalitatiivisin menetelmin ryhmähaastattelulla. Haastattelu pidettiin yhdellä liikenneasemalla ja samalla haastateltiin kyseisen aseman päällikköä.
Tutkimustulokset osoittivat, että liikenneasemapäällikön henkilöstöjohtamistaidot vaikuttavat työntekijöiden työmotivaatioon. Tuloksista kävi ilmi, että asemien ja päälliköiden välillä oli suuria eroja siinä miten työntekijät kokivat henkilöstöjohtamisen omalla liikenneasemallaan. Haastatteluista kävi ilmi, että sekä työntekijät että päällikkö pitävät tärkeänä päällikön johtamista omalla esimerkillään, jämäkkyyttä ongelmatilanteissa sekä tasapuolista ja oikeudenmukaista työntekijöiden kohtelua.
Tutkimuksesta nousi esille kuitenkin kehittämiskohteita, kuten esimiesten kunnollinen perehdyttäminen esimiestehtävään sekä jatkuva kouluttautumismahdollisuus esimiehille yrityksen puolesta.
Avainsanat: johtaminen, henkilöstöjohtaminen, leadership, liikenneasema, johtamistaito, johtamisen kehittäminen
Laurea Leppävaara
Palvelujen tuottamisen ja johtamisen koulutusohjelma
Tiina Kortesmäki
Henkilöstöjohtamisen vaikutus työmotivaatioon
case: Suomen Tähtihovit Oy
Toukokuu 2008 Sivumäärä 50+9
Esimiehen rooli työntekijöiden motivoinnissa on keskeinen. Pienissä yrityksissä ja organisaatioissa ei välttämättä ole resursseja erilliselle henkilöstöosastolle tai henkilöstöjohtajalle. Yrityksen henkilöstöjohtaminen on jokaisen yksikön esimiehen vastuulla. Esimiehellä on oltava vankka tietous siitä, mikä ihmisiä motivoi ja kuinka erilaisia ihmisiä tulee johtaa. Esimiehen tulee tunnistaa erityyppiset työntekijät alaisuudessaan ja toimittava niin että, että jokainen työntekijä on motivoitunut ja työskentelee yhteisen päämäärän hyväksi.
Työn tilasi Suomen Tähtihovit Oy, joka on Oy Teboil Ab:n tytäryhtiö. Yhtiössä on yhteensä yhdeksän liikenneasemaa, joista yhdessä työskentelen itse. Liikenneasemien jokapäiväisestä toiminnasta vastaavat tulosvastuulliset liikenneasemapäälliköt.
Työn keskeisenä tavoitteena oli selvittää vaikuttaako päivittäinen henkilöstöjohtaminen, työntekijöiden työmotivaatioon. Tutkimuksessani selvitin miten ja mitkä osa-alueet esimiehen jokapäiväisissä henkilöstöjohtamistaidoissa vaikuttavat työntekijöiden työmotivaatioon. Rajasin työssäni henkilöstöjohtamisen tarkoittamaan ihmisten johtamistaitoja päivittäisessä työskentelyssä. Selvitin vaikuttaako esimerkiksi palautteen antaminen, ohjaus ja tuki, vastuun antaminen, delegointi, sosiaaliset taidot, ristiriitojen hallinta, tiedon välittäminen ja esimiehen ja työntekijän välinen kanssakäyminen työntekijöiden motivaatioon.
Tutkimusmenetelmä työssä oli kaksiosainen. Tutkimus aloitettiin kvantitatiivisena, lähettämällä kyselylomake koko Suomen Tähtihovit Oy:n asemien henkilökunnalle. Tämän kyselyn perusteella syvennyttiin tarkemmin päivittäisjohtamisen osa-alueisiin ja niiden vaikutuksiin kvalitatiivisin menetelmin ryhmähaastattelulla. Haastattelu pidettiin yhdellä liikenneasemalla ja samalla haastateltiin kyseisen aseman päällikköä.
Tutkimustulokset osoittivat, että liikenneasemapäällikön henkilöstöjohtamistaidot vaikuttavat työntekijöiden työmotivaatioon. Tuloksista kävi ilmi, että asemien ja päälliköiden välillä oli suuria eroja siinä miten työntekijät kokivat henkilöstöjohtamisen omalla liikenneasemallaan. Haastatteluista kävi ilmi, että sekä työntekijät että päällikkö pitävät tärkeänä päällikön johtamista omalla esimerkillään, jämäkkyyttä ongelmatilanteissa sekä tasapuolista ja oikeudenmukaista työntekijöiden kohtelua.
Tutkimuksesta nousi esille kuitenkin kehittämiskohteita, kuten esimiesten kunnollinen perehdyttäminen esimiestehtävään sekä jatkuva kouluttautumismahdollisuus esimiehille yrityksen puolesta.
Avainsanat: johtaminen, henkilöstöjohtaminen, leadership, liikenneasema, johtamistaito, johtamisen kehittäminen