Matkalla yhdessä : Seinäjoen romanilasten peruskoulun tukemisen-hanke
Stenroth, Jenita (2012)
Stenroth, Jenita
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203103201
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203103201
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää millä keinoin romanilasten koulunkäyntiä tulisi tukea ja millä tavoin vanhemmat tukevat lastensa koulunkäynti. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää miten romanitausta näkyy lasten koulunkäynnissä. Opinnäytetyöprosessin tavoitteena oli tuottaa Seinäjoen kaupungille konkreettinen opas, jonka tarkoitus on tarjota opettajille tietoa romanikulttuurista ja mahdollisia ratkaisuja ongelmatilanteisiin.
Teoriaosuudessa avaan käsitteet romanit, kulttuuri ja koulutus. Nämä asiat avaan perinpohjaisesti, koska nämä asiat kulkevat työni läpi aina johdannosta pohdintaan saakka. Opinnäytetyössäni avaan romanien historian ja tämän hetkisen tilanteen. Kulttuurista tuon esiin pääkohdat, jotka jokaisen sosiaalialalla työskentelevän olisi hyvä tietää. Koulutusta käsittelen nimenomaan romanilapsen ja -nuoren näkökulmasta.
Tutkimusmenetelmänä käytin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Aineiston keräämiseen käytin teemahaastattelua. Haastatteluaineistoni koostui romanilasten, heidän vanhempiensa ja kahden pitkän linjan opettajien haastatteluista.
Keskeisimpiä johtopäätöksiä olivat, että romanitaustaisia henkilöitä tarvitaan koulumaailmaan sekä antamaan läsnäolollaan tukea romanioppilaille että hälventämään ennakkoluuloja. Vanhemmat näkivät tärkeänä opettajien romanikulttuuritietämyksen. Romanilasten peruskoulun tukemisen-hanke on ollut keskeisessä asemassa Seinäjoella romanilasten koulunkäynnin tukemisessa. Ensimmäistä kertaa historian aikana kaikki romanilapset käyvät koulua. Opettajat nostivat esiin myös romanilasten koulunkäyntiin liittyvän valoisan tulevaisuuden.
Teoriaosuudessa avaan käsitteet romanit, kulttuuri ja koulutus. Nämä asiat avaan perinpohjaisesti, koska nämä asiat kulkevat työni läpi aina johdannosta pohdintaan saakka. Opinnäytetyössäni avaan romanien historian ja tämän hetkisen tilanteen. Kulttuurista tuon esiin pääkohdat, jotka jokaisen sosiaalialalla työskentelevän olisi hyvä tietää. Koulutusta käsittelen nimenomaan romanilapsen ja -nuoren näkökulmasta.
Tutkimusmenetelmänä käytin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Aineiston keräämiseen käytin teemahaastattelua. Haastatteluaineistoni koostui romanilasten, heidän vanhempiensa ja kahden pitkän linjan opettajien haastatteluista.
Keskeisimpiä johtopäätöksiä olivat, että romanitaustaisia henkilöitä tarvitaan koulumaailmaan sekä antamaan läsnäolollaan tukea romanioppilaille että hälventämään ennakkoluuloja. Vanhemmat näkivät tärkeänä opettajien romanikulttuuritietämyksen. Romanilasten peruskoulun tukemisen-hanke on ollut keskeisessä asemassa Seinäjoella romanilasten koulunkäynnin tukemisessa. Ensimmäistä kertaa historian aikana kaikki romanilapset käyvät koulua. Opettajat nostivat esiin myös romanilasten koulunkäyntiin liittyvän valoisan tulevaisuuden.