Ohjelmoitavien turvareleiden kehittäminen opetusympäristössä
Hurme, Timo (2012)
Hurme, Timo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203123247
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203123247
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli kehittää Ohjelmoitavia turvareleitä opetusympäristöön Tampereen ammattikorkeakoululle. Laboratoriotyö toteutettiin automaatiolaboratoriossa.
Opinnäytetyössä selvitettiin ensin koneiden ja koneyhdistelmien kuuluvaa työturvallisuus ohjeita ja lainsäädäntöä. Laboratoriotyö tehtiin laboratoriossa olevalla pöytäkuljettimella, jota piti valvoa turvalaitteella. Turvakomponenttina käytettiin valoverhoja, joita ohjattiin ohjelmoitavalla turvareleellä.
Valoverhojen tehtävä oli pysäyttää kuljetin, mikäli nämä havaitsevat esineen valosäteessä. Ohjelmoitavan turvareleen tehtävä oli katkaista signaali, jolloin kuljetin pysähtyi menemättä kuitenkaan vikatilaan, vaan kuitattaessa painonapista, kuljetin oli käyttövalmis uudelleenkäynnistymiseen.
Ohjelmoitavaan turvareleeseen tehtiin ensin ohjelma omalla ohjelmistolla. Ohjelmalla todettiin järjestelmän toimivuus ennen varsinaisen työn rakentamista. Ohjelman tarkoitus on säästää aikaa, ja ennen kaikkea tällä voidaan etukäteen välttää virheet, mitä mahdollisesti voisi tulla, mikäli järjestelmä rakennettaisiin ilman testausta.
Järjestelmään oli suunniteltava myös kytkennät ja johdotukset. Tein kuljettimesta piirikaavion, jonka pohjalta saatiin tehtyä myös johdotuskaavio. Piirustukset toteutin Microsoft visio 2010 ohjelmalla.
Opinnäytetyössä selvitettiin ensin koneiden ja koneyhdistelmien kuuluvaa työturvallisuus ohjeita ja lainsäädäntöä. Laboratoriotyö tehtiin laboratoriossa olevalla pöytäkuljettimella, jota piti valvoa turvalaitteella. Turvakomponenttina käytettiin valoverhoja, joita ohjattiin ohjelmoitavalla turvareleellä.
Valoverhojen tehtävä oli pysäyttää kuljetin, mikäli nämä havaitsevat esineen valosäteessä. Ohjelmoitavan turvareleen tehtävä oli katkaista signaali, jolloin kuljetin pysähtyi menemättä kuitenkaan vikatilaan, vaan kuitattaessa painonapista, kuljetin oli käyttövalmis uudelleenkäynnistymiseen.
Ohjelmoitavaan turvareleeseen tehtiin ensin ohjelma omalla ohjelmistolla. Ohjelmalla todettiin järjestelmän toimivuus ennen varsinaisen työn rakentamista. Ohjelman tarkoitus on säästää aikaa, ja ennen kaikkea tällä voidaan etukäteen välttää virheet, mitä mahdollisesti voisi tulla, mikäli järjestelmä rakennettaisiin ilman testausta.
Järjestelmään oli suunniteltava myös kytkennät ja johdotukset. Tein kuljettimesta piirikaavion, jonka pohjalta saatiin tehtyä myös johdotuskaavio. Piirustukset toteutin Microsoft visio 2010 ohjelmalla.