Nuorten kokemukset lastensuojelun palveluista
Karjalainen, Jaana; Sonck, Riitta (2012)
Karjalainen, Jaana
Sonck, Riitta
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203143393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203143393
Tiivistelmä
Koko lastensuojelu prosessin pitäisi olla alusta loppuun suunniteltu huomioiden lapsen tarpeet. Katkenneita sijoituksia tulisi tutkia lisää nuorten kokemuksellisuuden kautta, jotta pystytään kehittämään lastensuojelussa tapahtuvaa työtä. (Huumonen 2009, 3.) Nuorten oman mielipiteen esille tuominen vaatii sinnikyyttä, jotta aikuiset suhtautuisivat heidän toiveisiinsa vakavasti (Reinikainen 2009, 77).
Opinnäytetyö kuuluu osana tutkimushanketta, jolla lähestytään lastensuojelun- ja psykiatrian rajapinta- ja yhteispintatyöskentelyn problematiikkaa neljän eri tutkimusalueen kautta: asiakas-, työntekijä-, palvelutuotannon- ja lainsäädännönnäkökulma. Turun ammattikorkeakoulun vastuulla on asiakas- ja työntekijänäkökulma. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata nuorten kokemuksia asiakaslähtöisyyden toteuttamisesta lastensuojelun palveluissa. Tavoitteena on parantaa palveluiden laatua nostamalla esiin palveluita käyttävien nuorten näkökulma.
Tavotteisiin pääsemiseksi lähetettiin Salossa ja Raisiossa lastensuojelun palveluita käyttäneille 1994-1999 syntyneille nuorille kyselylomakkeet. Lomakkeita lähetettiin 283 vastauksia palautui 18. Suljetut kysymykset analysoitiin tilastollisesti ja avoimet kysymykset sisällön analyysin avulla.
Tulosten mukaan nuoria ei kuunnella tarpeeksi päätettäessä heidän asioistaan. Avun saaminen eri tahoilta koettiin huonoksi. Lastensuojeluhenkilöstön ammattitaito ja luottamuspula nuoren lastensuojeluhenkilökunnan välillä koettiin merkittävänä puutteena. Lastensuojelun palveluiden käytö oli osalle enemmän rasite kuin avunsaanti keino. Tukihenkilötoiminta ja perhepalaverit koettiin hyvinä asioina.
Lastensuojelupalveluiden parantamista voidaan nuorten mielipiteiden perusteella aloittaa kiinnittämällä huomiota lastensuojeluhenkilökunnan koulutukseen ja kiinnittää entistä suurempaa huomiota lastensuojelupalvelujärjestelmän toimivuuteen.
Opinnäytetyö kuuluu osana tutkimushanketta, jolla lähestytään lastensuojelun- ja psykiatrian rajapinta- ja yhteispintatyöskentelyn problematiikkaa neljän eri tutkimusalueen kautta: asiakas-, työntekijä-, palvelutuotannon- ja lainsäädännönnäkökulma. Turun ammattikorkeakoulun vastuulla on asiakas- ja työntekijänäkökulma. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata nuorten kokemuksia asiakaslähtöisyyden toteuttamisesta lastensuojelun palveluissa. Tavoitteena on parantaa palveluiden laatua nostamalla esiin palveluita käyttävien nuorten näkökulma.
Tavotteisiin pääsemiseksi lähetettiin Salossa ja Raisiossa lastensuojelun palveluita käyttäneille 1994-1999 syntyneille nuorille kyselylomakkeet. Lomakkeita lähetettiin 283 vastauksia palautui 18. Suljetut kysymykset analysoitiin tilastollisesti ja avoimet kysymykset sisällön analyysin avulla.
Tulosten mukaan nuoria ei kuunnella tarpeeksi päätettäessä heidän asioistaan. Avun saaminen eri tahoilta koettiin huonoksi. Lastensuojeluhenkilöstön ammattitaito ja luottamuspula nuoren lastensuojeluhenkilökunnan välillä koettiin merkittävänä puutteena. Lastensuojelun palveluiden käytö oli osalle enemmän rasite kuin avunsaanti keino. Tukihenkilötoiminta ja perhepalaverit koettiin hyvinä asioina.
Lastensuojelupalveluiden parantamista voidaan nuorten mielipiteiden perusteella aloittaa kiinnittämällä huomiota lastensuojeluhenkilökunnan koulutukseen ja kiinnittää entistä suurempaa huomiota lastensuojelupalvelujärjestelmän toimivuuteen.