Ikääntyneen digitaidot haltuun : Digiopas Sakunkulman päiväkeskuksen asiakkaille
Pyykkönen, Mervi (2021)
Pyykkönen, Mervi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102132308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102132308
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää digiopas ikääntyneille, eli yli 65-vuotiaille Sakunkulman päiväkeskuksen asiakkaille, Uuteenkaupunkiin. Tavoitteena oli laatia selkeä ja käyttäjäystävällinen opas ikääntyneille, jotta he oppisivat käyttämään digipalveluita itsenäisesti. Oppaasta hyötyvät myös päiväkeskuksen ohjaajat antaessaan asiakkaille ohjausta ja neuvontaa koskien digitaalisia laitteita ja palveluja.
Kehittämistyön tietoperusta on jaettu kahteen lukuun, joista ensimmäinen käsittelee digitalisaatiota ikääntyneiden palveluissa. Siinä kerrotaan yleisemmin digitalisoitumisesta vanhustyön ennaltaehkäisevissä palveluissa, sosiaali- ja terveyspalveluissa sekä mitä tarkoittaa saavutettavuus digitalisaatiossa ja miten ikääntyneet sijoittuvat tässä kontekstissa. Toinen luku käsittelee ikääntyneitä digipalvelujen käyttäjänä, eli mitkä ovat heidän käyttäjäkokemuksensa, tuen tarpeensa ja oppimisen tukeminen suhteessa digitaalisuuteen.
Kehittämismenetelminä käytettiin aivoriihtä, kokeilevaa toimintaa, käyttäjäpaneeleita, dialogista keskustelua, muistiinpanoja sekä aiemmin tehtyjä tutkimuksia. Toimeksiantaja, Sakunkulman päiväkeskus, ohjasi kehittämistyötä koko prosessin ajan.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi digiopas, jonka sisältö on koottu toimeksiantajan toiveiden, asiakkaiden tarpeiden ja tietoperustasta saatujen tietojen mukaan. Opas avaa digitaalisten käsitteiden merkityksiä sekä opastaa mobiilipankkien, Omakannan, laboratoriopalvelujen ajanvarauksen ja sähköpostin käytössä kuvin ja sanoin. Digiopasta jaetaan asiakkaille paperisena versiona. Opas on koottu niin, että Sakunkulman päiväkeskuksen henkilökunta voi käyttää sitä myös ohjauksen työvälineenä.
Kehittämistyön tietoperusta on jaettu kahteen lukuun, joista ensimmäinen käsittelee digitalisaatiota ikääntyneiden palveluissa. Siinä kerrotaan yleisemmin digitalisoitumisesta vanhustyön ennaltaehkäisevissä palveluissa, sosiaali- ja terveyspalveluissa sekä mitä tarkoittaa saavutettavuus digitalisaatiossa ja miten ikääntyneet sijoittuvat tässä kontekstissa. Toinen luku käsittelee ikääntyneitä digipalvelujen käyttäjänä, eli mitkä ovat heidän käyttäjäkokemuksensa, tuen tarpeensa ja oppimisen tukeminen suhteessa digitaalisuuteen.
Kehittämismenetelminä käytettiin aivoriihtä, kokeilevaa toimintaa, käyttäjäpaneeleita, dialogista keskustelua, muistiinpanoja sekä aiemmin tehtyjä tutkimuksia. Toimeksiantaja, Sakunkulman päiväkeskus, ohjasi kehittämistyötä koko prosessin ajan.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi digiopas, jonka sisältö on koottu toimeksiantajan toiveiden, asiakkaiden tarpeiden ja tietoperustasta saatujen tietojen mukaan. Opas avaa digitaalisten käsitteiden merkityksiä sekä opastaa mobiilipankkien, Omakannan, laboratoriopalvelujen ajanvarauksen ja sähköpostin käytössä kuvin ja sanoin. Digiopasta jaetaan asiakkaille paperisena versiona. Opas on koottu niin, että Sakunkulman päiväkeskuksen henkilökunta voi käyttää sitä myös ohjauksen työvälineenä.