Satakunnan lasten ja nuorten tukihenkilötoiminta osaksi kouluterveydenhuoltoa
Paski, Annu; Seikkula, Suvi (2011)
Paski, Annu
Seikkula, Suvi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203093064
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203093064
Tiivistelmä
Lasten ja nuorten pahoinvointi on jo jonkin aikaa ollut puheenaiheena. Pahoinvointi näkyy arjen elämässä käytöshäiriöinä, rajattomuutena sekä aggressiivisena käyttäy-tymisenä muita kohtaan. Lapsi tai nuori ei välttämättä itse ole vastuussa omasta käyt-täytymisestään, jos perheessä on sisäisiä ongelmia. Usein tällainen käytös on hätä-huuto, johon varsinkin ammattihenkilöiden tulisi tarttua hyvin nopeasti.
Tukihenkilötoimintaa käytetään osana lastesuojelun avohuollon tukitoimea. Pääperiaatteena on, että tukihenkilö toimii lapsen yhtenä voimavarana arjessa. Tukihenkilö on aikuinen, joka on vain lasta varten. Hänelle lapsi voi kertoa asioita, joita ei välttämättä muille kertoisi.
Tällä hetkellä toiminta liitetään siis lastensuojeluasiakkuuteen. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että lapset ja heidän perheensä ovat jo lastensuojelun kanssa olleet tekemisissä ja tätä kautta heille on tukihenkilöä ehdotettu. Mannerheimin lastensuojeluliitto osallistuu tukihenkilön valintaan, kun lastensuojelusta tällaista lapselle ja tämän perheelle ehdotetaan. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli luoda samanlainen malli kouluterveydenhuoltoon. Tällöin lastensuojelun ei ole välttämätöntä olla osallisena yhteistyössä vaan toiminta olisi lastensuojelulain mukaista ennaltaehkäisevää työtä, missä kouluterveydenhoitaja on tukisuhteen aloittava osapuoli.
Tukihenkilötoimintaa käytetään osana lastesuojelun avohuollon tukitoimea. Pääperiaatteena on, että tukihenkilö toimii lapsen yhtenä voimavarana arjessa. Tukihenkilö on aikuinen, joka on vain lasta varten. Hänelle lapsi voi kertoa asioita, joita ei välttämättä muille kertoisi.
Tällä hetkellä toiminta liitetään siis lastensuojeluasiakkuuteen. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että lapset ja heidän perheensä ovat jo lastensuojelun kanssa olleet tekemisissä ja tätä kautta heille on tukihenkilöä ehdotettu. Mannerheimin lastensuojeluliitto osallistuu tukihenkilön valintaan, kun lastensuojelusta tällaista lapselle ja tämän perheelle ehdotetaan. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli luoda samanlainen malli kouluterveydenhuoltoon. Tällöin lastensuojelun ei ole välttämätöntä olla osallisena yhteistyössä vaan toiminta olisi lastensuojelulain mukaista ennaltaehkäisevää työtä, missä kouluterveydenhoitaja on tukisuhteen aloittava osapuoli.