Yritysvastuun hyödyntäminen Suomen majoitusmarkkinoilla
Virkelä, Satu; Pussinen, Sari (2012)
Virkelä, Satu
Pussinen, Sari
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203143395
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203143395
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena on selvittää strategisen vastuun motiiveja liiketoiminnassa majoitusalan yrityksen näkökulmasta. Työssä tarkastellaan vastuullisuutta erityisesti kilpailuedun kannalta Suomen majoitusmarkkinoilla. Tutkimuskohteina ovat seuraavat laajasti Suomessa toimivat hotelliketjut: Best Western, Finlandia Hotels, Restel, Scandic, Sokos Hotels ja Radisson Blu Hotels.
Yrityksen toiminta vaikuttaa koko yhteiskuntaan ja ympäristöön. Vastuullinen yritys edesauttaa ympäristön ja yhteiskunnan hyvinvointia ja tukee kestävää kehitystä, mikä kertoo aiheen merkittävyydestä. Vastuullinen liiketoiminta eli yhteiskuntavastuu koostuu taloudellisesta, sosiaalisesta ja ympäristövastuusta. Kun vastuullisuus on osa yrityksen liiketoimintaa, puhutaan strategisesta yritysvastuusta. Tänä päivänä esimerkiksi ympäristömerkkien käyttö on yleistynyt ja vastuullisuus on ymmärretty tärkeäksi asiaksi. Myös asiakkaat ovat tietoisia ja kiinnostuneita vastuullisuusasioista ja osaavat siten vaatia enemmän yrityksiltä.
Tämä kvalitatiivinen tutkimus hotelliketjujen vastuullisesta liiketoiminnasta toteutettiin teemahaastatteluin. Tutkimusta varten haasteltiin kolmea hotellialan vastuullisuuden asiantuntijaa eri hotelliketjuista. Asiantuntijat olivat hotelliketjun markkinointipäällikkö, markkinointiassistentti ja Brand Manager. Haastattelut toteutettiin loka-marraskuussa 2011 ja työ valmistui helmikuussa 2012.
Tutkimustulosten mukaan vastuullisen liiketoiminnan motiiveja ovat sidosryhmien odotukset, vastuullisuuden tuoma lisäarvo yrityksille ja asiakkaille sekä yrityksen maineen ylläpitäminen. Sidosryhmien odotuksia ei kuitenkaan haastatteluiden perusteella ole etukäteen selvitetty. Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että vastuullinen liiketoiminta ei ole yhtenäistä edes kaikkien ketjujen sisällä. Asiantuntijat uskovat, että hotellialalla vain vastuullisuuden edelläkävijöillä on kilpailuetumahdollisuus.
Yrityksen toiminta vaikuttaa koko yhteiskuntaan ja ympäristöön. Vastuullinen yritys edesauttaa ympäristön ja yhteiskunnan hyvinvointia ja tukee kestävää kehitystä, mikä kertoo aiheen merkittävyydestä. Vastuullinen liiketoiminta eli yhteiskuntavastuu koostuu taloudellisesta, sosiaalisesta ja ympäristövastuusta. Kun vastuullisuus on osa yrityksen liiketoimintaa, puhutaan strategisesta yritysvastuusta. Tänä päivänä esimerkiksi ympäristömerkkien käyttö on yleistynyt ja vastuullisuus on ymmärretty tärkeäksi asiaksi. Myös asiakkaat ovat tietoisia ja kiinnostuneita vastuullisuusasioista ja osaavat siten vaatia enemmän yrityksiltä.
Tämä kvalitatiivinen tutkimus hotelliketjujen vastuullisesta liiketoiminnasta toteutettiin teemahaastatteluin. Tutkimusta varten haasteltiin kolmea hotellialan vastuullisuuden asiantuntijaa eri hotelliketjuista. Asiantuntijat olivat hotelliketjun markkinointipäällikkö, markkinointiassistentti ja Brand Manager. Haastattelut toteutettiin loka-marraskuussa 2011 ja työ valmistui helmikuussa 2012.
Tutkimustulosten mukaan vastuullisen liiketoiminnan motiiveja ovat sidosryhmien odotukset, vastuullisuuden tuoma lisäarvo yrityksille ja asiakkaille sekä yrityksen maineen ylläpitäminen. Sidosryhmien odotuksia ei kuitenkaan haastatteluiden perusteella ole etukäteen selvitetty. Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että vastuullinen liiketoiminta ei ole yhtenäistä edes kaikkien ketjujen sisällä. Asiantuntijat uskovat, että hotellialalla vain vastuullisuuden edelläkävijöillä on kilpailuetumahdollisuus.