Vapaa-ajan matkustajien kokemuksia hotellimajoituksesta : Sokos Hotel User Room -projekti
Tiainen, Katri; Saukko, Sini (2012)
Tiainen, Katri
Saukko, Sini
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203153428
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203153428
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Lutakko Living Lab yhteistyössä Sokos Hotel Paviljongin kanssa. Työn tavoitteena oli teemahaastatteluiden avulla saada tietoa vapaa-ajan matkustajien hotellikokemuksista,jotta tuloksia voitaisiin tulevaisuudessa hyödyntää käyttäjälähtöisyyden kehittämisessä. Tutkimuskysymyksenä oli, miten vapaa-ajan matkustajat kokevat hotellimajoituksen eri vaiheet.
Työn tietoperusta koostuu ajankohtaisesta tiedosta vapaa-ajan matkustuksesta, kuluttajakäyttäytymisestä ja palvelumuotoilusta. Teoria luo perustaa tutkimukselle ja tulosten analysoinnille. Opinnäytetyö on osana Lutakko Living Labin palvelumuotoiluprosessia, joten on tärkeä ymmärtää myös palvelumuotoilun ominaispiirteet.
Tutkimusote oli laadullinen, ja tutkimusmenetelmänä oli teemahaastattelu. Haastattelut toteutettiin marras-joulukuussa 2011 Sokos Hotel Alexandrassa. Haastatteluita tehtiin yhteensä 10 kappaletta. Haastatteluissa kysyttiin asiakkaiden aiempia hotellikokemuksia ja käytiin läpi vaihe vaiheelta hotellin majoitusprosessi matkan suunnittelusta matkakokemusten muistelemiseen.
Tuloksia esitellään asiakasprofiilien ja tarinoiden kautta, jotka ovat keskeisiä palvelumuotoiluprosessin menetelmiä. Tutkimuksen tuloksista käy ilmi vapaa-ajan matkustajien hotellikokemuksiin vaikuttavia tekijöitä. Haastatteluihin osallistuneet korostivat sujuvan ja joustavan asiakaspalvelun
merkitystä sekä hotellihuoneen tilavuutta ja siisteyttä. Yksittäisenä ongelmana esiin nousi selkeimmin hotellien parkkipaikkojen saavutettavuusongelma. Lutakko Living Lab voi yhteistyössä Sokos Hotellin kanssa käyttää tuloksia User Room -projektin seuraavissa vaiheissa. Sokos Hotelli voi hyödyntää tuloksia suoraan ja kehittää palveluitaan käyttäjälähtöisempään suuntaan pienillä toiminnan muutoksilla.
Työn tietoperusta koostuu ajankohtaisesta tiedosta vapaa-ajan matkustuksesta, kuluttajakäyttäytymisestä ja palvelumuotoilusta. Teoria luo perustaa tutkimukselle ja tulosten analysoinnille. Opinnäytetyö on osana Lutakko Living Labin palvelumuotoiluprosessia, joten on tärkeä ymmärtää myös palvelumuotoilun ominaispiirteet.
Tutkimusote oli laadullinen, ja tutkimusmenetelmänä oli teemahaastattelu. Haastattelut toteutettiin marras-joulukuussa 2011 Sokos Hotel Alexandrassa. Haastatteluita tehtiin yhteensä 10 kappaletta. Haastatteluissa kysyttiin asiakkaiden aiempia hotellikokemuksia ja käytiin läpi vaihe vaiheelta hotellin majoitusprosessi matkan suunnittelusta matkakokemusten muistelemiseen.
Tuloksia esitellään asiakasprofiilien ja tarinoiden kautta, jotka ovat keskeisiä palvelumuotoiluprosessin menetelmiä. Tutkimuksen tuloksista käy ilmi vapaa-ajan matkustajien hotellikokemuksiin vaikuttavia tekijöitä. Haastatteluihin osallistuneet korostivat sujuvan ja joustavan asiakaspalvelun
merkitystä sekä hotellihuoneen tilavuutta ja siisteyttä. Yksittäisenä ongelmana esiin nousi selkeimmin hotellien parkkipaikkojen saavutettavuusongelma. Lutakko Living Lab voi yhteistyössä Sokos Hotellin kanssa käyttää tuloksia User Room -projektin seuraavissa vaiheissa. Sokos Hotelli voi hyödyntää tuloksia suoraan ja kehittää palveluitaan käyttäjälähtöisempään suuntaan pienillä toiminnan muutoksilla.