Sukupuolistereotypiat sekä urakehitykseen vaikuttaneet tekijät varhaiskasvatusalan naisjohtajien näkökulmasta
Tunturi, Minna (2021)
Tunturi, Minna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102112256
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102112256
Tiivistelmä
Sukupuolten väliseen epätasa-arvoon työelämässä on kiinnitetty niin Suomessa kuin kansainvälisesti huomiota jo pitkän aikaa. Työelämää ja sukupuolta tarkastelevat tutkimukset ovat tuoneet esille organisaatioissa ja niiden johtamisessa vallalla olevia huonosti tiedostettuja käytäntöjä ja asenteita, joiden on havaittu rajoittavan erityisesti naisten mahdollisuuksia edetä urallaan johtotehtäviin. Erityisen haitallisiksi on tunnistettu sukupuolistereotypioiden vaikutus naisten uramahdollisuuksiin johtajina. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia varhaiskasvatusalan naisjohtajien kokemusta siitä, kohtaavatko he työssään sukupuolistereotypisointia sekä tekijöitä, jotka ovat vaikuttaneet heidän urakehitykseensä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa varhaiskasvatuksen naisjohtajaa. Aineisto analysoitiin teorialähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Tutkimus osoitti, kuinka haastateltavat olivat uransa aikana kohdanneet naisjohtajiin kohdistuneiden sukupuolistereotypioiden sekä sukupuoliroolien tuomia odotuksia ja vaikutuksia. Haastateltavat toivat esiin heidän urakehitykseensä vaikuttaneita tekijöitä yhteiskunnan, organisaation sekä yksilön tasolla.
Tutkimuksen perusteella sukupuolen vaikutus näyttäytyi haastateltavien puheissa ristiriitaisesti. Toisaalta sukupuolesta koettiin olleen haittaa esimerkiksi naisjohtajien kohtaamien sukupuolistereotypioiden, arvostelun tai urakehityksen kohdalla. Mutta toisaalta sukupuolen koettiin tuovan vahvuuksia naisvaltaisen varhaiskasvatuksen johtamiseen. Jotta tulevaisuudessa sukupuolten välinen epätasa-arvo poistuisi, tulisi sukupuolen ja stereotypioiden vaikutusta urakehitykseen tarkastella sekä yhteiskunnan että organisaatioiden tasolla. Poistamalla sukupuoleen liittyvät esteet on mahdollista luoda moninaisempaa ja tasa-arvoisempaa johtamista varhaiskasvatusalalle, ja samalla koko yhteiskunnan tasolle. For a long time, gender inequality in working life has been the focus of attention both in Finland and internationally. Research on working life and gender has highlighted the insufficiently acknowledged practices and attitudes of organizations and their management which have been found to limit women’s access to leadership positions. The impact of gender stereotypes on women’s career opportunities as leaders has been identified as particularly harmful. The aim of this master’s thesis was to study the experience of female leaders in the field of early childhood education in terms of whether they encounter gender stereotyping in their work, as well as the factors that have influenced their career development.
This master’s thesis was implemented as a qualitative study, the material for which was collected by interviewing eight female leaders working in early childhood education. The analysis was performed using a theory-based content analysis method. The results show how the interviewees had encountered expectations and effects based on gender stereotyping and gender role perceptions towards female leaders during their careers.
The interviewees highlighted factors that had influenced their career development at the societal, organizational and individual levels.
The results show that based on the interviews, the impact of gender appeared inconsistent. On one hand, gender was perceived as a disadvantage, for example due to gender stereotyping, criticism or career development issues encountered by female leaders. But on the other hand, the female gender was experienced as a strength for a leader in the female-dominated field of early childhood education. By removing gender barriers, it is possible to eradicate gender inequality and create a more diverse and equal leadership.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa varhaiskasvatuksen naisjohtajaa. Aineisto analysoitiin teorialähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Tutkimus osoitti, kuinka haastateltavat olivat uransa aikana kohdanneet naisjohtajiin kohdistuneiden sukupuolistereotypioiden sekä sukupuoliroolien tuomia odotuksia ja vaikutuksia. Haastateltavat toivat esiin heidän urakehitykseensä vaikuttaneita tekijöitä yhteiskunnan, organisaation sekä yksilön tasolla.
Tutkimuksen perusteella sukupuolen vaikutus näyttäytyi haastateltavien puheissa ristiriitaisesti. Toisaalta sukupuolesta koettiin olleen haittaa esimerkiksi naisjohtajien kohtaamien sukupuolistereotypioiden, arvostelun tai urakehityksen kohdalla. Mutta toisaalta sukupuolen koettiin tuovan vahvuuksia naisvaltaisen varhaiskasvatuksen johtamiseen. Jotta tulevaisuudessa sukupuolten välinen epätasa-arvo poistuisi, tulisi sukupuolen ja stereotypioiden vaikutusta urakehitykseen tarkastella sekä yhteiskunnan että organisaatioiden tasolla. Poistamalla sukupuoleen liittyvät esteet on mahdollista luoda moninaisempaa ja tasa-arvoisempaa johtamista varhaiskasvatusalalle, ja samalla koko yhteiskunnan tasolle.
This master’s thesis was implemented as a qualitative study, the material for which was collected by interviewing eight female leaders working in early childhood education. The analysis was performed using a theory-based content analysis method. The results show how the interviewees had encountered expectations and effects based on gender stereotyping and gender role perceptions towards female leaders during their careers.
The interviewees highlighted factors that had influenced their career development at the societal, organizational and individual levels.
The results show that based on the interviews, the impact of gender appeared inconsistent. On one hand, gender was perceived as a disadvantage, for example due to gender stereotyping, criticism or career development issues encountered by female leaders. But on the other hand, the female gender was experienced as a strength for a leader in the female-dominated field of early childhood education. By removing gender barriers, it is possible to eradicate gender inequality and create a more diverse and equal leadership.