Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Katsoa vai nähdä: Valintojet tiet -valokuvakorttisarjan merkityksiä etsimässä

Heikkinen, Elisabet (2021)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö_Heikkinen_Elisabet.pdf (2.484Mt)
Lataukset: 


Heikkinen, Elisabet
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102112241
Tiivistelmä
Älypuhelinten ja sosiaalisen median myötä valokuvista on tullut kiinteä osa jokapäiväistä elämää. Valokuvat ovat löytäneet myös paikkansa ihmissuhdealan ammattilaisten työvälineenä. Vaikka valokuvien käyttö terapeuttisena välineenä on nostattanut suosiotaan ihmissuhdealalla viime vuosina, on kyseisestä interventiosta vielä vähän tutkittua tietoa.

Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää ja kuvata millaisia merkityksiä ihmissuhdealan ammattilaisten asiakkaat vuorovaikutustilanteessa liittävät Valintojen tiet -kuvakortteihin. Tarkoituksena on myös kuvata, miten ihmissuhdealan ammattilaiset kokevat ko. kuvakorttien käytön asiakastilanteissa. Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostavat valokuvien terapeuttinen käyttö, semiotiikka ja Barthesin koodisto.

Opinnäytetyön laadullinen aineisto kerättiin 12 ihmissuhdealan ammattilaiselta. Aineiston hankkimiseen hyödynnettiin narratiivispohjaista raporttia sekä kyselyä. Ammattilaiset toteuttivat merkitysten selvittämiseen luodun kuvatulkinnallisen tuokion kolmessa asiakastilanteessa ja raportoivat tilanteet annetun ohjeistuksen mukaan. Raporttien lisäksi ammattilaiset vastasivat kerran kyselylomakkeen avoimiin kysymyksiin. Aineiston analyysissä käytettiin niin teoriaohjaavaa kuin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.

Tuloksista nousi esiin asiakkaiden eri tavat tulkita Valintojen tiet -kuvakortteja ja eläytyä niihin. Eniten asiakkaat kiinnittävät huomiota kuvien arkisiin ominaisuuksiin, kuten ihmisiin tai luontoon. Tulosten mukaan kuvakorteista välittyy monenlaisia merkityksiä, jotka ovat sidoksissa katsojan arvoihin, maailmankuvaan ja kokemuksiin. Vain muutamat asiakkaat eivät pystyneet tuomaan kuvatulkintaan mukaan omakohtaista näkökulmaa. Tutkimukseen osallistuneet ammattilaiset kokivat kuvakorttisarjan käyttämisen mm. lisänneen keskustelua, monipuolistaneen keskustelunaiheita sekä helpottaneen verbaalista ilmaisua.
 
With the booming usage of smart phones and social media, photographs have become integral part of our everyday life. Photographs have also found their place in the field of interpersonal professions. Even though using photograph as a therapeutic tool has increased in recent years, there are little research on the subject.

The purpose of the thesis is to find out and describe the significances that clients of interpersonal related professionals attach to the Roads of Choices picture cards in an interaction situation. Purpose is also to describe how interpersonal professionals experience the use of picture cards in client situations. The theoretical framework of the thesis consists of the therapeutic use of photographs, semiotics and the Barthes’s codes.

The qualitative material of the thesis was collected from 12 interpersonal professionals. A narrative based report and a questionnaire were used to obtain the material. The professionals implemented an image interpretation session in three client situations and reported the situations according to the given guidelines. In addition to the reports, professionals once answered the open-ended questions of the questionnaire. Both theory-guided and data-driven content analysis were used in the analysis of the data.

The results highlighted the clients' different ways of interpreting and empathizing with the pictures of the Roads of Choices cards. Most customers paid attention to the everyday features of images, such as people or nature. According to the results, image cards convey a wide range of significances that are always tied to the viewer’s values, worldview, and experiences. Only few individual customers were unable to bring a personal perspective to the image interpretation. The professionals who participated in the study experienced using picture cards, among other things, increased discussion, diversified discussion topics and facilitated verbal expression.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste