Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Opas luistelun ohjaukseen varhaiskasvatuksessa

Työppönen, Jenna (2021)

 
Avaa tiedosto
Opas luistelun ohjaukseen varhaiskasvatuksessa.pdf (1.348Mt)
Lataukset: 


Työppönen, Jenna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102122284
Tiivistelmä
Tämä erään pirkanmaalaisen kaupungin varhaiskasvatuksen kanssa yhteistyössä toteutettu toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee luistelun ohjausta varhaiskasvatuksessa. Alle kouluikäisten lasten suositellaan liikkuvan yli kolme tuntia päivässä monipuolisesti niin ohjatusti kuin omaehtoisesti, hyödyntäen eri vuodenaikojen mahdollisuuksia ja erilaisia liikuntavälineitä (THL, 2020; Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2016, ss. 9–13; Opetushallitus, 2018, ss. 47–48). Luistelu on yksi liikuntamuodoista, jossa parhaassa tapauksessa yhdistyvät sopivassa suhteessa nämä kaikki.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa varhaiskasvatukseen opas luistelun ohjauksesta, joka toimii varhaiskasvatuksen henkilökunnan apuna toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa. Tavoitteena oli, että varhaiskasvatuksen henkilökunnan olisi helpompi suunnitella luistelukerroille monipuolista sisältöä. Aineistonkeruu toteutettiin laadullisen tutkimuksen keinoin lähettämällä viidelle (5) luistelun ohjaajalle teorian ja tutkijan oman kokemuksen perusteella teemoiteltu kirjoitelmapyyntö. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.

Kirjoitelmapyynnöillä saatiin monipuolisia, eri tasoisille luistelijoille sovellettavissa olevia harjoitteita. Tutkimukseen sisältyi yksi ohjattu luistelukerta. Huomattiin, että oppaan pohjalta voi toteuttaa suunnitelmallista ja tavoitteellista luistelun ohjausta tai siitä voi poimia yksittäisiä ryhmälle sopivia harjoitteita.
 
This bachelor’s thesis concerns ice skating instruction in early childhood education. It was implemented in co-operation with the day care services of a city in Pirkanmaa. Children under school-age are recommended to exercise more than three hours per day. Exercise should be diverse and spontaneous, making use of the different seasons and different exercise equipment. (THL, 2020; Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2016, ss. 9–13; Opetushallitus, 2018, ss. 47–48). Ice-skating is one of the exercise forms which combines all of these.

The purpose of this bachelor’s thesis was to create a guide on how to instruct ice skating in early childhood education. The aim of the guide is to help kindergarten teachers to plan diverse ice skating lessons. The thesis was a qualitative study and the data were collected by sending a thematized request for narrative to five ice skating instructors. The data were analysed by content analysis.

The request for narratives resulted in a set of diverse exercises, which can be applied to ice skaters with different skill levels. During the thesis process, one ice skating lesson was organized to an early childhood education group. It showed that the guide allows for implementing systematic and goal-oriented ice-skating instruction or choosing one-off exercises suitable for a specific group.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste