Asiakasräätälöityjen tuotteiden tuotantoprosessin kehittäminen
Vesterlund, Jani (2021)
Vesterlund, Jani
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102152330
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102152330
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda asiakasräätälöidyille tilauksille toimiva prosessi. Toimeksiantajayrityksen tilaus-toimitusketju ei pystynyt vastaamaan asiakasräätälöityjen tuotteiden vaatimuksiin riittävällä tasolla. Opinnäytetyö rajattiin käsittelemään ainoastaan normaalista tuoteportfoliosta poikkeavia tuotteita.
Opinnäytetyöprojekti aloitettiin analysoimalla toimeksiantajayrityksen nykyinen valmius käsitellä asiakasräätälöityjä tilauksia. Nykytila-analyysi aloitettiin haastattelemalla jokaisen sidosryhmän avainhenkilöitä. Haastatteluiden perusteella tehtyjä havaintoja pyrittiin todentamaan olemassa olevan datan avulla. Analyysin avulla havaitut ongelmat pyrittiin korjaamaan.
Nykytila-analyysin perusteella asiakasräätälöityjen tilausten käsittelyprosessi jaetiin kahteen vaiheeseen, ennen valmistusta tapahtuva ja valmistus. Tähän päädyttiin, jotta havaitaan valmistuksen ongelmat ja ennen valmistusta tapahtuvat ongelmat, jotka näyttäytyvät vasta valmistusvaiheessa. Tämä myös paransi ja kohdensi viestintää eri sidosryhmien kanssa.
Ennen valmistusta tapahtuvaa prosessia lähdettiin parantamaan POC-mallilla (Proof of Concept), nimeämällä ryhmä henkilöitä eri sidosryhmistä ns. tukihenkilöiksi, joiden osaaminen oli riittävällä tasolla yleisimpien ongelmien ratkaisemiseksi.
Nykytila-analyysin perusteella valmistuksen suurimmat ongelmat olivat ajoituksessa, suunnitelmallisuuden, tilan ja informaationpuutteessa. Tätä lähdettiin parantamaan kehittämällä tuotannonsuunnitteluprosessia. Projektin tiimoil-ta käynnistettiinkin erillinen tuotannonsuunnittelun kehitysprojekti.
Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutettiin. Uusi prosessi on jaettu viiteen osaan: asiakaskyselyn käsittely, suunnittelu ja tarjous, tilauksen käsittely, tuotannonsuunnittelu ja materiaalinhallinta ja tuotanto ja pakkaus.
Opinnäytetyöprojekti aloitettiin analysoimalla toimeksiantajayrityksen nykyinen valmius käsitellä asiakasräätälöityjä tilauksia. Nykytila-analyysi aloitettiin haastattelemalla jokaisen sidosryhmän avainhenkilöitä. Haastatteluiden perusteella tehtyjä havaintoja pyrittiin todentamaan olemassa olevan datan avulla. Analyysin avulla havaitut ongelmat pyrittiin korjaamaan.
Nykytila-analyysin perusteella asiakasräätälöityjen tilausten käsittelyprosessi jaetiin kahteen vaiheeseen, ennen valmistusta tapahtuva ja valmistus. Tähän päädyttiin, jotta havaitaan valmistuksen ongelmat ja ennen valmistusta tapahtuvat ongelmat, jotka näyttäytyvät vasta valmistusvaiheessa. Tämä myös paransi ja kohdensi viestintää eri sidosryhmien kanssa.
Ennen valmistusta tapahtuvaa prosessia lähdettiin parantamaan POC-mallilla (Proof of Concept), nimeämällä ryhmä henkilöitä eri sidosryhmistä ns. tukihenkilöiksi, joiden osaaminen oli riittävällä tasolla yleisimpien ongelmien ratkaisemiseksi.
Nykytila-analyysin perusteella valmistuksen suurimmat ongelmat olivat ajoituksessa, suunnitelmallisuuden, tilan ja informaationpuutteessa. Tätä lähdettiin parantamaan kehittämällä tuotannonsuunnitteluprosessia. Projektin tiimoil-ta käynnistettiinkin erillinen tuotannonsuunnittelun kehitysprojekti.
Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutettiin. Uusi prosessi on jaettu viiteen osaan: asiakaskyselyn käsittely, suunnittelu ja tarjous, tilauksen käsittely, tuotannonsuunnittelu ja materiaalinhallinta ja tuotanto ja pakkaus.