Lasten äänenkäytön haasteet laulaessa
Kossi, Marjut (2021)
Kossi, Marjut
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102122272
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102122272
Tiivistelmä
Tutkimuksen lähtökohtana oli laulunopettajien keskuudessa herännyt huoli lasten äänenkäytön ohjauskoulutuksen vähenemisestä ja sen seurauksista lasten äänenkäytön tavoissa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, millaisia äänenkäytöllisiä haasteita alakouluikäisillä lapsilla ilmenee laulaessa. Tutkimuksella haettiin myös vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Oliko lasten äänenkäytön haasteissa havaittavissa yhteneväisiä piirteitä? Millaisiin äänenkäytöllisiin asioihin tulisi kiinnittää huomiota lapsia laulatettaessa? Lisäksi saatiin vastaus kysymykseen, kokivatko alakouluikäisten lasten laulamisen parissa työskentelevät lasten äänenkäytön muuttuneen uransa aikana?
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, kartoittavaa ja uutta kartoittavaa tutkimusmenetelmää apuna käyttäen. Tutkimusaineisto kerättiin netissä julkaistun kyselyn avulla. Kysely sisälsi sekä avoimia- että monivalintakysymyksiä. Vastauksia kyselyyn tuli 36:lta lasten laulamisen parissa toimivalta ammattilaiselta.
Tutkimusta varten julkaistun kyselyn tulokset osoittivat, että lapsilla koettiin olevan äänenkäytöllisiä haasteita laulaessa. Kyselyn vastauksista ilmeni, että lasten äänenkäytön haas-teissa oli todettavissa yhteneväisiä piirteitä, kuten madaltunut ja kaventunut ääniala, sekä äänen huokoisuus. Alakouluikäisten lasten laulamisen parissa työskentelevät kokivat lasten äänenkäytön muuttuneen äänialan madaltumisena ja äänen vuotoisuuden lisääntymisenä uransa aikana.
Lasten laulunopetuksen kysynnän lisääntyessä ja lasten äänenkäytössä havaittujen muutosten vuoksi, lasten äänenkäytön ohjaukseen liittyvälle koulutukselle nähtiin olevan tarvetta tulevaisuudessa. Lasten äänenkäytön haasteisiin ja laulunopetukseen liittyviä tutkimuksia ja kirjallisuutta tarvitaan tulevaisuudessa enenevissä määrin. Voice teachers’ concern of children’s deficiency of voice control and its consequences on children’s use of voice was the premise for research. The purpose of the thesis was to detail what kind of voice challenges were discovered in primary pupils singing. The research also provided answers to the following questions: Were there any similarities in the challenges of children´s vocalism? What kind of issues of vocalism should be paid attention to when have the children sing? Also an answer was received to the question if people working with prima-ry pupils singing felt that children´s vocalism had changed during their careers.
The study was carried out as a qualitative research using the survey and new survey research method. Research material was collected through an online survey. The survey included both open questions and multiple choice. Answers to the survey were obtained from 36 professi-onals involved in children’s singing.
According to the survey´s results, children perceived to have challenges with vocalism while singing. It also pointed out that lowered and diminished register and porous sound were congruent features in children’s use of voice while singing. Those working with primary pupils singing, experienced that during their careers children’s register was lowered and voice lea-kage was increased.
As children’s voice teaching increases and because of the noticed changes in use of children’s voice, more education for this topic is needed in the future. Research and literature about challenges of children’s use of voice and voice teaching in general is increasingly needed.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, kartoittavaa ja uutta kartoittavaa tutkimusmenetelmää apuna käyttäen. Tutkimusaineisto kerättiin netissä julkaistun kyselyn avulla. Kysely sisälsi sekä avoimia- että monivalintakysymyksiä. Vastauksia kyselyyn tuli 36:lta lasten laulamisen parissa toimivalta ammattilaiselta.
Tutkimusta varten julkaistun kyselyn tulokset osoittivat, että lapsilla koettiin olevan äänenkäytöllisiä haasteita laulaessa. Kyselyn vastauksista ilmeni, että lasten äänenkäytön haas-teissa oli todettavissa yhteneväisiä piirteitä, kuten madaltunut ja kaventunut ääniala, sekä äänen huokoisuus. Alakouluikäisten lasten laulamisen parissa työskentelevät kokivat lasten äänenkäytön muuttuneen äänialan madaltumisena ja äänen vuotoisuuden lisääntymisenä uransa aikana.
Lasten laulunopetuksen kysynnän lisääntyessä ja lasten äänenkäytössä havaittujen muutosten vuoksi, lasten äänenkäytön ohjaukseen liittyvälle koulutukselle nähtiin olevan tarvetta tulevaisuudessa. Lasten äänenkäytön haasteisiin ja laulunopetukseen liittyviä tutkimuksia ja kirjallisuutta tarvitaan tulevaisuudessa enenevissä määrin.
The study was carried out as a qualitative research using the survey and new survey research method. Research material was collected through an online survey. The survey included both open questions and multiple choice. Answers to the survey were obtained from 36 professi-onals involved in children’s singing.
According to the survey´s results, children perceived to have challenges with vocalism while singing. It also pointed out that lowered and diminished register and porous sound were congruent features in children’s use of voice while singing. Those working with primary pupils singing, experienced that during their careers children’s register was lowered and voice lea-kage was increased.
As children’s voice teaching increases and because of the noticed changes in use of children’s voice, more education for this topic is needed in the future. Research and literature about challenges of children’s use of voice and voice teaching in general is increasingly needed.