Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen vauvaperhepalveluissa lapsen syntyessä
Pitkäranta, Marjo; Teelmäki, Mari (2012)
Pitkäranta, Marjo
Teelmäki, Mari
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203203578
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203203578
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää varhaisen vuorovaikutuksen tukemisen tarvetta vanhempien ja työntekijöiden näkökulmasta. Tutkimme vanhempien näkökulmasta miten tietoisia vanhemmat ovat varhaisesta vuorovaikutuksesta, mitä tukea perheet ovat saaneet, mitä mahdollisesti kaipaavat sekä tulisiko palveluja heidän mielestään kehittää ja miten. Työntekijöiden näkökulmasta selvitimme miten varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen toteutuu vauvaperheiden palveluissa. Tarkoituksena oli lisäksi arvioida sosionomin osaamisen tarvetta vauvaperhepalveluissa perheitä tukien.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla vanhempia, joilla on kokemuksia vauvaperhepalveluissa tarjottavasta varhaiseen vuorovaikutukseen liittyvästä tuesta, sekä sairaalan synnytysosaston ja synnyttäneiden vuodeosaston ja neuvolan työntekijöitä.
Opinnäytetyön tuloksena ilmeni, että vanhempien ollessa tietoisia varhaisen vuorovaikutuksen merkityksestä he eivät välttämättä tarvitse tukea siihen. Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen palvelujärjestelmässämme toteutuu pääasiassa äitiys- ja lastenneuvolassa sekä sairaalan synnytysosastolla ja synnyttäneiden vuodeosastolla. Lisäksi kolmannen sektorin, esimerkiksi erilaisten järjestöjen, ylläpitämissä vertaisryhmissä saatu tuki koetaan tärkeäksi.
Varhaisen vuorovaikutuksen tukemista tulisi palveluissa lisätä kohdistaen resursseja enemmän vanhempien tietoisuuden lisäämiseen esimerkiksi kehittäen perhevalmennusta ja työntekijöiden työtapoja. Sosionomin osaaminen varhaisen vuorovaikutuksen tukemisessa olisi tärkeää hänen ymmärtäessä kokonaisvaltaisesti perheiden erilaisia tilanteita sekä tuntiessa palvelujärjestelmän. Sosionomin tulisi toimia osana moniammatillista tiimiä vauvaperheiden palveluissa tukien perheitä mahdollisimman varhaisessa vaiheessa sekä kehittäen palveluita ja toimintaa perheiden tarpeiden mukaan.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla vanhempia, joilla on kokemuksia vauvaperhepalveluissa tarjottavasta varhaiseen vuorovaikutukseen liittyvästä tuesta, sekä sairaalan synnytysosaston ja synnyttäneiden vuodeosaston ja neuvolan työntekijöitä.
Opinnäytetyön tuloksena ilmeni, että vanhempien ollessa tietoisia varhaisen vuorovaikutuksen merkityksestä he eivät välttämättä tarvitse tukea siihen. Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen palvelujärjestelmässämme toteutuu pääasiassa äitiys- ja lastenneuvolassa sekä sairaalan synnytysosastolla ja synnyttäneiden vuodeosastolla. Lisäksi kolmannen sektorin, esimerkiksi erilaisten järjestöjen, ylläpitämissä vertaisryhmissä saatu tuki koetaan tärkeäksi.
Varhaisen vuorovaikutuksen tukemista tulisi palveluissa lisätä kohdistaen resursseja enemmän vanhempien tietoisuuden lisäämiseen esimerkiksi kehittäen perhevalmennusta ja työntekijöiden työtapoja. Sosionomin osaaminen varhaisen vuorovaikutuksen tukemisessa olisi tärkeää hänen ymmärtäessä kokonaisvaltaisesti perheiden erilaisia tilanteita sekä tuntiessa palvelujärjestelmän. Sosionomin tulisi toimia osana moniammatillista tiimiä vauvaperheiden palveluissa tukien perheitä mahdollisimman varhaisessa vaiheessa sekä kehittäen palveluita ja toimintaa perheiden tarpeiden mukaan.